با ما همراه باشید

اخبار جمعیت

✅جلسه نمایندگان شبکه سازمان های غیردولتی محیط زیست و منابع طبیعی گیلان با معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان

منتشر شده

در

✅جلسه نمایندگان شبکه سازمان های غیردولتی محیط زیست و منابع طبیعی گیلان با معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان برگزار شد.

🔷به گزارش روابط عمومی شبکه گیلان؛ در نشستی که در روز پنجشنبه 5 اردیبهشت 98 در ساختمان شماره 2 دادگستری کل استان برگزار گردید تعدادی از اعضای شورای هماهنگی شبکه گیلان با دکتر آقایی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان دیدار و گفتگو نمودند.

🔹رامین شیرعلی پور دبیر شبکه گیلان با اعلام این خبر افزود : در راستای تعامل مثبت با دستگاه قضایی و همکاری همه جانبه در جهت جلوگیری از تخریب محیط زیست و منابع طبیعی استان این جلسه با حضور نمایندگان شبکه در دفتر معاون محترم اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان برگزار گردید.

🔻شیرعلی پور در این جلسه با بیان اینکه به دنبال ایجاد یک پل ارتباطی دائمی و موثر با دادگستری استان هستیم افزود : ارتباط دو سویه شبکه و دستگاه قضایی در استان می تواند به کاهش بسیاری از جرایم و تخلفات حوزه محیط زیست و منابع طبیعی بی انجامد.

🔻مدیرعامل موسسه دوستداران سیاهکل با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص توجه به مسائل حوزه محیط زیست و منابع طبیعی و تاکیدات ایشان در زمینه جلوگیری از تخریب و تجاوز به طبیعت افزود : شبکه گیلان این آمادگی را دارد تا با ایجاد یک ساختار کارآمد به کمک دستگاه قضایی بپردازد.

🔻دبیر شبکه گیلان در ادامه با اشاره به قراردادهای منعقد شده در دستگاه های محیط زیست و منابع طبیعی استان ، عدم شفافیت در این امور را شبه انگیز دانست و خواستار رعایت اصل شفافیت در دستگاه ها شد.

🔻وی در خصوص اعتراضات مردمی در بخش رحیم آباد شهرستان رودسر و کارخانه آسفالت گفت : گزارشی از موسسه محیط زیست آسمانرود رحیم آباد واصل گردیده که کارخانه آسفالت سبب بروز مشکلات متعدد محیط زیستی از جمله تخریب سیمای منطقه و تردد خودروهای سنگین شده که با تخریب جاده همراه بوده است و این معضل اخیرا در شبکه مستند سیما نیز پخش گردیده است.

🔹در ادامه غلامرضا نورزاد عضو و خزانه دار شورای هماهنگی شبکه گیلان با اشاره به اینکه اغلب مشکلات نه از جانب مردم که از جانب دستگاه ها صورت میگیرد به بیان مسائل حوزه شهرستان های غرب گیلان پرداخت.
🔻نورزاد با بیان اینکه در سالهای اخیر پیج بری ها در کوهستان افزایش یافته و عملا تبدیل به معادن برداشت مصالح گردیده است گفت : پیچ بری ها منجر به تخریب منابع طبیعی در شهرستان های غرب گیلان شده است.

🔻مدیرعامل موسسه شقایق های وحشی هیرکانی با اشاره به احداث جاده های کوهستانی همراه با تخریب جنگل در شهرستان های تالش و آستارا ، قاچاق چوب را یکی دیگر از مشکلات عمده این مناطق ذکر کرد.

🔻 وی با اشاره به اعتراضات صورت گرفته از سوی مردم و سمن ها نظیر موسسه هزار دستان چمن ماسال به برداشت شن و ماسه از رودخانه های نظیر خالکایی در ماسال ، دیناچال در تالش و رضوانشهر اشاره کرده و ادامه داد : برداشت خارج از ظوابط و ظرفیت مصالح در رودخانه ها آسیب های فراوانی را به رودهای استان بویژه رودخانه های سیلابی وارد کرده که پس از وقوع سیلاب منجر به تخریب اراضی کشاورزی و روستایی می شود.
همچنین تغییر کاربری اراضی جنگلی و باغی نیز از دیگر مسایل حوزه محیط زیست و منابع طبیعی غرب گیلان محسوب می شود که نیازمند توجه جدی دستگاه قضایی استان می باشد.

🔻نورزاد در خصوص تصرفات صورت گرفته در اراضی تالاب جوکندان واقع در منطقه حفاظت شده لیسار تالش و وضعیت تالاب آق واقع در پناهگاه حیات وحش لوندویل آستارا که با نوسانات آب دریا و برداشت ماسه تخریب گردیده است خواهان برخورد با متصرفان و عدم تغییرات در تالاب ها شد.

در ادامه این نشست زهرا جنسی نایب دبیر شبکه در خصوص مشکلات تالاب انزلی و احداث سد لاسک مطالبی را بیان نمود.

🔻وی با اشاره به اینکه طرح زیست پالایی تالاب انزلی کماکان دارای ابهامات فراوانی است گفت : اساسا دخل و تصرف در اکوسیستم های تالابی نیازمند مطالعات جامع و کاملی می باشد که در این زمینه به تازگی برخی از مطالعات نظیر پستانداران ، پرندگان ، ماهی ها و گیاهان تالاب به پایان رسیده و در خصوص طرح زیست پالایی اثرات استفاده از نانو ذرات تیتانیوم بر روی هر یک از اجزای تالاب مطالعه نشده است.

🔻نماینده جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست گیلان با اشاره به رودخانه های منتهی به تالاب انزلی افزود : با وجود 11 رودخانه که رسوبات و فاضلاب را به تالاب حمل میکنند ، طرح بایوجمی یا زیست پالایی تالاب که با آزاد سازی روسبات ته نشین شده در کف تالاب و فلزات سنگین نظیر سرب و جیوه همراه است صرفا یک اقدام مقطعی بوده و کمکی به روند احیای تالاب نمیکند بلکه می باید مشکلات تالاب را از سر منشا آن حل نمود.

🔻جنسی همچنین به بیان پیگیری های صورت گرفته در خصوص طرح سد لاسک پرداخت و گفت : نامه ای از شبکه به دادستانی کل کشور ارسال شد و خواهان بررسی بیشتر این طرح بوده ایم.

🔻وی با اشاره به اینکه نحوه ارزیابی طرح های عمرانی دارای نقص می باشد گفت : کارفرمایی که اقدام به انتخاب مشاور برای طرح می نمایند توقع ندارد که اثرات منفی در طرح پر رنگ تر دیده شود بنابراین مشاور گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی را به نحوی نگارش میکند که بتواند با ارائه به سازمان حفاظت محیط زیست پاسخ مثبت دریافت نماید که این امر یک اشکال اساسی در کلیه طرح های مشمول ارزیابی محسوب می شود و از نظر قانونی انتظار داریم سازمان حفاظت محیط زیست اقدام به انتخاب مشاور نموده و حق الزحمه مشاور نیز از طریق سازمان از کارفرما اخذ و پرداخت گردد.

🔹در ادامه این نشست محمد مه رو عضو شورای هماهنگی و مسئول حقوقی شبکه گیلان با اشاره به شرایط پارک ملی بوجاق و قوانین ملی و بین المللی نکاتی را در خصوص کنواسیون رامسر و طرح احیا تالاب بوجاق بیان نمود.

🔻وی با بیان اینکه دخل و تصرف در مناطق چهارگانه مستلزم شرایط خاص بوده و می بایست با مطالعات کاملی صورت پذیرد افزود : بروز نمودن طرح جامع پارک ملی بوجاق و تعیین و تکلیف مستثنیات مردم ضروری است.

🔻وی با بیان اینکه پرواز بالگرد و مانور های نظامی و برنامه های سقوط آزاد توسط باشگاه های ورزشی در پارک ملی بوجاق افزایش یافته است گفت : قوانین پارک ملی به روشنی نحوه مدیریت آن را بیان میدارد لذا پیشنهاد ما این است که با توجه به تفاهم نامه منعقده بین نهاد های نظامی و سازمان حفاظت محیط زیست در شش ماهه دوم سال که با موسم مهاجرت و زمستانگذرانی پرندگان مواجه ایم هر گونه عملیات در تنها پارک ملی استان ممنوع اعلام شده و حتی المکان در شش ماهه نخست نیز با توجه به چهار فصل بودن بوجاق برای پرندگان ، پرواز ها به مکان های دیگری که از پراکنش کمتر حیات وحش برخوردار است و قوانین نیز منعی بر آن ندارد انجام شود.

🔻مدیرعامل انجمن رفتگران طبیعت استان گیلان، در ادامه با اشاره به دو شیوه نامه لایروبی و ساماندهی رودخانه ها و آبندان ها و تالاب ها به برخی از اشکالات وارده در متن شیوه نامه ها اشاره کرد که با قوانین حفاظت و بهسازی محیط زیست در تضاد بوده و می بایست اصلاحات لازم بر روی آن اعمال گردد.

🔻مه رو با بیان اینکه سمن های عضو شبکه نیازمند ارتباط با دادستان ها در شهرستان ها هستند افزود : عضویت سمن های محیط زیست و منابع طبیعی شبکه گیلان در شورای حفظ حقوق بیت المال و گزارش مستقیم تخلفات به مقامات قضایی را از محاسن همکاری شبکه با دادگستری کل استان برشمرد.

 

ادامه مطلب
تبلیغات
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جمعیت

کلاس چگونگی آموزش مفاهیم محیط زیستی به کودکان

منتشر شده

در

توسط

مباحث عنوان شده در کارگاه
۱.اشاره به اصل ۵۰ قانون اساسی ، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات رو به رشدی داشته باشند وظیفه عمومی است.بنابراین هر فعالیتی اعم از اقتصادی و غیره که منجر به آلودگی و خسارات غیر قابل جبران به محیط زیست شود ممنوع است.این اصل قانون اساسی می تواند تکیه گاه همه ما که فعالیت محیط زیستی داریم باشد.
۲.یادی از خانم ملاح:
هم اکنون که کتاب آموزش محیط زیست در آموزش و پرورش تدریس می شود را می توان مدیون تلاش‌های خانم ملاح دانست.
این بانو همیشه عنوان می کرده از آنجاییکه زنان و مادران بالفطره معلم و سازنده فرهنگ یک جامعه هستند ، نقشی اساسی در انتقال فرهنگها دارند و آموزش یک زن ،آموزش یک ملت است.
منشا انتخاب
عنوان جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست نیز
این بوده که مادر خانم دکتر مه لقا ملاح از کودکی به او می گفته زندگی یک مبارزه است.
۳.بانویی که دگرگونی عظیمی در شیوه و سبک آموزش ایجاد کرد و می گفت هر چیزی می دانم از مادرم است.
خانم ماریا مونتسوری که اولین پزشک زن ایتالیا بود صد و پنجاه سال پیش اصول مدونی را وارد سیستم آموزشی کرد
*.وی معتقد بود که کودک باید برای آموزش از حواس پنجگانه خود بهره ببرد .و تا سن ۶ سالگی آموزش کودک فقط از طریق ارتباط با طبیعت و لمس کردن باشد.
-برای مثال در ژاپن که قویترین سیستم آموزشی را دارد کودک در ۳ سالگی وارد پارک می شود ، اجزا طبیعت را لمس می کند، حس می کند و حتی طعم گلها را می چشد و می بوید و اینگونه با طبیعت ارتباط برقرار می کند.بدین شکل آنچه را می آموزد در ذهنش باقی خواهد ماند و همیشه به خاطر می سپارد.پس نیازی نیست مدام به شکل تئوری چیزی را برای کودک تکرار کنیم.
( ما هم به عنوان نمونه اگر قصد آموزش پسماند و موارد مرتبط را داریم بجای توضیح، می بایست اجازه دهیم کودک پسماند تر و خشک را ببیند و لمس کند)
* کودک را به عنوان شخص حقیقی بپذیریم.به او احترام بگذاریم و بخواهیم موضوع را خودش انتخاب کند.مهم است که به کودک استقلال دهیم.
_ درکشور ژاپن برای آموزش تالاب ،در مدارس تالاب مصنوعی ایجاد کردند تا کودک ضمن آشنایی با تالاب و موجودات ی که در آن زندگی می کنند ،مسئولیت حفظ آن را به عهده بگیرند.
** این یعنی نقش آفرینی کودکان در تفهیم مسائل محیط زیست که بسیار مهم است.حس مسئولیت پذیری را می بایست در مدارس به کودکان آموزش داد.
* مونتسوری تاکید داشت ،وظیفه مندی ،مسئولیت و نقش پذیری از ارکان آموزش است.
(به طورمثال در کار آموزش ما: در ارتباط با مناسبتی که به مدارس می رویم از بچه ها می خواهیم که کاردستی ،نقاشی، روزنامه دیواری یا دلنوشته ای مرتبط با موضوع تهیه کنند.)
در کشور ژاپن فراتر می روند و از کودکان می خواهند مطالب ارائه شده را در خانه به اولیا انتقال دهند و پیگیری کنند.
** اصول اساسی روش آموزشی دکتر مونتسوری :
اصل اول : احترام به کودکان ابتدایی ترین اصل در روش آموزشی منتسوری است .
اصل دوم : باید کودکان را به عنوان شخصیت حقیقی مستقل بشناسیم .
اصل سوم : شناخت روند رشد کودک و درک آن .
اصل چهارم : بازی کودک ؛ کار و فرایند یادگیری کودک است .
اصل پنجم : محیط آماده بهترین بستر در راه آموزش کودک است .
* برنامه های روش آموزشی مونتسوری روی ۵ سطح تکیه دارند :
۱.زندگی عملی و مهارت‌های زندگی.برای مثال ساخت کاردستی با استفاده از وسایل موجود در منزل ( خلاقیت)
۲.فراگیری آگاهانه براساس حواس پنجگانه.
۳.تکلم :اجازه دادن به کودک که صحبت و اظهار نظر کند.
۴. ریاضیات و علوم طبیعی ؛مدلهای آموزشی که به فهم علوم طبیعی کمک می کند .آموزش در طبیعت و فضای باز.( برای بیان اهمیت خاک و چگونگی حفظ آن می بایست کودک را به طبیعت برد تا به عینه ببیند )
مثال: کودک را به پارک ببریم و بپرسیم آیا اجازه داریم در پارک زباله بریزیم و بعد بخواهیم که با هم زباله ها را جمع کنیم و اینگونه حس مسئولیت پذیری را به او بیاموزیم.
**جمله ای از مونتسوری: بچه ها انسان‌هایی هستند که احترام به آنها به خاطر بی گناهیشان و مسئولیت های بزرگتری که در آینده دارند بر ما واجب است.
کودکان با آموزش صحیح می توانند در روشن کردن مطلب برای والدین نقش موثری داشته باشند.
۵. فرهنگ ؛ پایه گذاری برنامه های آموزشی،بحث فرهنگ است .آیین ها و فرهنگهای ما را کودکان می توانند حفظ کنند ؛ در بخش فرهنگ کودکان از کشورهای دیگر می آموزند به اهمیت محیط زیست ، گیاهان و جانوران پرداخته می شود .
****
– در داستان خوانی حتما کتاب‌هایی را انتخاب کنید که از قول حیوانات و گیاهان باشد.به هیچ عنوان برای آموزش کتابی را که به حیوانات شخصیت منفی می دهد ،استفاده نکنیم. زیرا این گونه داستان‌ها نگرش کودکان به جانداران را به شدت منفی می کند ؛ حتی در بعصی موارد باعث ایجاد حس تنفر به حیوانات می شود .
– وقت گذرانی در طبیعت با کودکان بسیار مفید است .
– سیستم آموزشی ما برخلاف کشور ژاپن معلم محور است نه تجربه محور.
– یک آموزشگر می بایست رفتارش با افکارش هماهنگ و همسو باشد و به آنچه باور دارد عمل کند تا بتواند به کودکان نیز آموزش دهد.انچه را که انجام می دهیم یعنی یاد گرفته ایم وگرنه شنیدن صرف یادگیری محسوب نمی شود.
– مسئولیت پذیری بسیار مهم است که متاسفانه ما به کودکان خود یاد ندادیم.کودک باید بیاموزد خودش زباله ای را که تولید کرده مدیریت کند.
– ابزار تشویق در هر مدل آموزشی بسیار مهم است.
– کودکان را در فعالیت‌های محیط زیستی مثل پاکسازی ساحل مشارکت دهیم.
– مدیریت مصرف را به کودکان آموزش دهیم.
– فراگیری باید ملموس باشد و حتما مدلی تعریف شود.
– مطالبه گری بویژه در بحث محیط زیست بسیار مهم است.
***
در انتهای کلاس آموزشی خانم شمشادی در مورد تهیه محتوا قبل از حضور در مدرسه صحبت کردند و اظهار داشتند که مدلهای آموزشی ما بر اساس تجربه است و امسال برنامه ها هدف گذاری و تقسیم بندی شده اند.وتاکید ما روی مبحث پسماند وطرح کاپ ،شیر آبه ،استفاده مجدد ، بازیافت و مدیریت مصرف بوده است.
واینکه به نیروی بیشتری در کمیته آموزش نیاز داریم تا بتوانیم مدارس بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم و براساس آیین نامه حضور افراد در مدارس منوط برشرکت در جلسات و آگاهی از مطالب گرد آوری شده می باشد.
مدرس: خانم شمشادی
تعداد شرکت کنندگان: ۱۷ نفر
زمان: ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
۱۶- ۱۸/۳۰

ادامه مطلب

اخبار جمعیت

کارگاه وضعیت آب در گیلان

منتشر شده

در

توسط

برگزاری کلاس آموزشی با عنوان وضعیت آب شهر رشت و دیگر شهرهای استان گیلان در تاریخ ۲۵ دی سال ۱۴۰۲ ساعت ۱۷ الی ۱۹:۳۰
مدرس : آقای دکتر یعقوبی مدیر تصفیه خانه بزرگ آب گیلان
تعداد شرکت کنندگان : ۲۵ نفر
مباحث مطرح شده
۱.شناخت الویت در کشور.الویت ما در حال حاضر آب و محیط زیست است.
چون همه چیز حتی تمامیت ارضی کشور به آب و محیط زیست وابسته است.این در حالی است که در ۵۰ سال گذشته مهمترین الویت حیات و زندگی را درک نکردیم.نیاکان ما با بهینه مصرف کردن آب،این سرزمین را آباد و جغرافیای ایران را قابل سکونت کردند.
۲.با فرونشست زمین در واقع ما مخازن آب را پر می کنیم.چون آب یا تبخیر می شود و یا به سمت دریا می رود و در نتیجه بهترین بارش‌ها هم فایده ای نخواهد داشت.اگر به همین منوال پیش برود ،ایران در قرن آینده قابل سکونت نخواهد بود
۳.معضل دیگر خرید زمین در گیلان توسط افراد غیر بومی وحتی خارجی هاست.
۴.وظیفه سازمان‌های مردم نهاد شناخت الویت ها و مطالبه گری است.حداقل در سطح استان خود از مسئولین بخواهیم پیگیر باشند و همچنین در انتخاب افراد توانا و شایسته بکوشیم.
باید جویا باشیم که در ۵۰ سال اخیر برای این جغرافیا چه کردیم.چرا نام زرجوب و گوهر رود دیگر زیبنده و سازگار با این شرایط نیست. چرا مرداب انزلی در حال نابودیست.چرا فاضلاب‌ها را روانه رودخانه ها می کنیم.حتی در کشور آذربایجان این کار انجام نمی شود.
۵.وضعیت آب و هوای گیلان فاجعه بار است.سال گذشته بحران وحشتناکی برای کشتزارها داشتیم و بسیاری برای آبیاری از آب چاهها استفاده کردند.
درست است که دو سوم کره زمین را دریاها و اقیانوسها پوشانده اما تنها ۳در صد به عنوان آب شیرین قابل استفاده است که از این مقدار هم تنها ۱ در صدقابل دسترسی می باشد.دو ونیم میلیارد انسان به آب سالم دسترسی ندارند.
۶.سرانه آب در ایران ۲۰۰۰متر مکعب است.سرانه هر ایرانی یک چهارم سرانه دنیاست.در ۴۰ سال گذشته مصرف آب در دنیا ۳ برابر و در کشور ما ۲۰ برابر شده است.
یکی از دلایل ارزانی هزینه آب است.هزینه تولید ۱ متر مکعب آب ۵۰۰۰تومن است که ۱۰۰۰تومن از مردم دریافت می شود.حدود یک سوم هزینه تولید از مردم دریافت می شود و مابقی را دولت تامین می کند.چون هزینه های دریافتی واقعی نیست بنابراین ارتقا کیفیت نمی توانیم داشته باشیم.
سرانه مصرف به ازای هر ایرانی می بایست بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ لیتر در شبانه روز باشد در حالیکه در گیلان ۳۰۰ لیتر است.
به جهت مجهز نبودن دفتر به پروژکتور ایشان از اعضا جهت بازدید از تصفیه خانه دعوت کردند تا فرایند تصفیه را از نزدیک مشاهده کنیم‌.
۷. آب سالم آبی است که در کوتاه و یا دراز مدت برای افراد مشکل ایجاد نکند..آقای یعقوبی تاکید کردند که شهرهای عمده گیلان، ۷۵ در صد ،از آب تصفیه خانه بزرگ استفاده می کنند که در حد استاندارد مطلوب می باشد و حتی ورود آب معدنی به تصفیه خانه ممنوع است .نیازی نیست که دستگاه تصفیه آب در منازل نصب شود.
۸ .ایجاد سد مخزنی شهر بیجار از دیدگاه ایشان نقطه امید است. منابع این آب پاک است.در هر ثانیه ۶۰۰۰لیتر آب تصفیه می شود که حدود ۲ و نیم میلیون نفر را تحت پوشش قرار می دهد.
در طی ۶ سال با وجود تحریم ها با سرمایه گذاری بخش خصوصی توانستیم تصفیه خانه را بسازیم.
۹.با توجه به اینکه در ا‌کثر منازل چاه خانگی وجود دارد مصرف آب شرب استان گیلان نسبت به استان‌های دیگر کمتر است.
۹**.پاسخ به سوالات شرکت کنندگان:
بزرگترین مشکل ما در حوزه مصرف آب مربوط به کشاورزی بی نظم است که بیش از ۷۰ درصد می باشد .هنوز در اصفهان برنج کشت می شود.این ناشی از عدم آگاهی در مصرف کلان است.
**سد سازی به ذات بد نیست.هر کاری که ساختار اکولوژیک منطقه را بهم بزند نامطلوب است.ما باید نگاه آرمانگرایانه نامشخص را ترک کنیم .
**مخازن آب خانگی می تواند سبب آلودگی آب شرب شود .حداقل هر ۶ ماه مخازن آب شستشو شود و در ورودی مخازن فیلتر رسوب گیر نصب کنید.البته رسوب و سختی آب مشکلی برای سلامتی انسان نداردو ایجاد سنگ کلیه نمی کند. ولی به وسایل خانگی می تواند آسیب برساند.
کلر بالای ۵ppm مشکل زا می باشد .
در صورت مشاهده مشکل در آب شرب می توانید باشماره ۱۲۲ تماس بگیرید حتما رسیدگی میشود و آب مورد آزمایش قرار می گیرد. در انتهای کلاس جهت تقدیر از مهمان محترم خانم شمشادی دو کتاب به ایشان هدیه کردند.

ادامه مطلب

اخبار جمعیت

روز جهانی مبارزه با تغییرات اقلیمی

منتشر شده

در

توسط

کارگاه اموزشی به مناسبت روز جهانی مبارزه با تغییرات اقلیمی(۲ابان)
۱۴۰۲/۸/۸

ازساعت۱۶ الی۱۹
برگزار کنندگان:خانمها ،عبدالمحمدی،افضلی،زربیانی

شرکت کنندگان در کارگاه :
خانم‌ها متقی، محسنی‌زاده، اسماعیلی اکبرزاده ،قربان نژاد ،سیدی،حیاتی، دفاعی،عر فانی ،آقا گلی، بهنامی، مرادیان، نوری، شمشادی، خسروی ،مریم افضلی ،اصغری

گروه آموزش به مناسبت روزجهانی مبارزه با تغییرات اقلیمی( ۲ آبان) کارگاه آموزشی برای ۱۷تن از اعضای جمعیت برگزار کرد. این کارگاه به صورت نمایش پاورپوینت و پرسش وپاسخ جمعی برگزار شد

سرفصل عناوین گفته شده عبارتند از:

گرمایش زمین و علل آن. اثرات و عوارض آن بر انسان و کره زمین. اثرات گرمایش زمین از قبیل سیل‌ها و طوفان‌ها، آتش سوزی جنگل‌ها،. انقراض برخی گونه‌های گیاهی و جانوری،. مهاجرت‌های ناخواسته. (آوارگان اقلیمی.)، مرگ انسان‌ها. قحطی و گرسنگی و…
راهکارها برای سازگاری.
استفاده کمتر از سوخت‌های فسیلی، رویکرد استفاده از انرژی‌های پاک
خرید ومصرف آگاهانه
استفاده کمتر از گوشت قرمز و جایگزین کردن آن با گوشت‌های سفید
استفاده بیشتر از وسایل نقلیه عمومی
استفاده از دوچرخه و پیاده‌روی در مسیرهای کوتاه

برای کاهش گرمایش جهانی اولویت با استفاده از انرژی پاک در سرتاسر جهان می‌باشد
۱۱ کشور دنیا تا پایان سال ۲۰۲۵ به شهرهای کربن خنثی تبدیل خواهند شد و کپنهاگ پایتخت دانمارک در راس آنها قرار دارد.
در پایان به چهار گروه کارگاه پرسش‌هایی به شرح زیر داده شد که نماینده هر گروه پس از مشورت با اعضای گروهش نقطه نظرهای هر گروه را برای همگی خواند.

۱-اگر شما کارفرما بودیدبرای کاهش گرمایش جهانی چه کارهایی می کردید؟
۲-به عنوان یک زن خانه دار چه کارهایی برای کاهش گرمایش جهانی می کنید؟
۳-به عنوان یک نویسنده چه کارهایی برای کاهش گرمایش جهانی انجام می دادید؟
۴-به عنوان یک مدیر حکومتی چه کارهایی را برای کاهش گرمایش جهانی در دستور کار خود قرار می دادید؟

ادامه مطلب

اخبار جمعیت