اخبار جمعیت
اولین سمپوزیوم SlowFood در رشت برگزار شد
منتشر شده
7 سال پیشدر
سمپوزیوم SlowFood در تاریخ ۲ مرداد ۱۳۹۶ در سالن همایش بانک صادرات با حضور پروفسور آندره پیرونی، دکتر فرانچسکو، آقای دیباج، ریاست محترم سازمان نظام مهندسی کشاورزی، مدیریت سازمان فنی و حرفهای، مدیر روابط عمومی مجتمع فنی تهران و اعضای جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست برگزار شد.
به گزارش پیک زمین این برنامه با صحبتهای آقای مهندس کازرونی، ریاست محترم سازمان نظام مهندسی کشاورزی آغاز گردید.
ایشان پس از تعریف کوتاهی از جنبش اسلوفود و نقشی که می تواند در حفظ میراث فرهنگی، کشاورزی داشته باشد؛ بر اهمیت توجه به این موضوع در استان گیلان تاکید کرد. گیلان علی رغم کوچک بودن آن از نظر مساحتی در ایران، استانی سرشار از تنوع غذایی و فرهنگی است تا بدان جا که شهر رشت در یونسکو به عنوان شهر خلاق غذایی انتخاب شده است. پس برگزاری این برنامه و حضور مهمانان ویژه آن یعنی پروفسور پیرونی و دکتر فرانچسکو که از فعالان ومروجان جنبش اسلوفود هستند، فرصت مغتنمی برای مسئولان وهمهی کسانی که به این حوزه علاقمند هستند، میباشد.
آقای حسین زاده از موسسه گیل پژوهان، مجری این برنامه، توضیح داد که این سمپوزیوم پیرو حضور دکتر اللهیاری و مهندس مرزبان در برنامه بزرگداشت اسلوفود در سال ۲۰۱۶ در شهر تورین ایتالیا و آشنایی این عزیزان با اساتید این جنبش برگزار شده است.
پروفسور آندره پیرونی، استاد گیاه شناسی بومی ومدیر پژوهشی دانشگاه بومی خوراک شناسی تورین ایتالیا، صحبت های خود را چنین آغاز کرد. همیشه آرزو داشتم سفری به ایران داشته باشم، زیرا درباره تنوع و گوناگونی اقلیم و فرهنگ آن بسیار خوانده و شنیده بودم و بسیار خوشحال هستم که امروز اینجا و در گیلان هستم.
ایشان از اهمیت جنبش اسلو فود که به معنای پاسداشت محیط زیست، فرهنگ و تنوع زیستی است صحبت کرد. جنبشی که در مقابل جریان فست فود و توزیع غذا به مثابه رفع نیاز بشری ایجاد شده است. در حقیقت در ارایه غذاهای فست فودی کیفیت فدای کمیت شده و انسان تنها شکم خود را پر می کند. بدون توجه به آن چه به او عرضه می شود. در حالی که غذا شامل فرهنگ، نحوه زیست، تعامل با طبیعت و حرمت وجود می باشد. باید گفت که غذا تأمین کننده نیازهای جسمی، ذهنی و روانی انسان می باشد.
پروفسور پیرونی ازتجربه خود به هنگام تحصیل در مقطع دکترا گفت که از ٣ زن کهن سال روستایی آموزش های بسیاری در شناخت گیاهان بومی گرفته است. هم چنین از تجربه خود در روستاهای جنوب ایتالیا که زنان البانیایی تبار آنجا هنوز با حفظ سنت های دیرین خود در پخت غذا و استفاده از سبزی های محلی برای درمان چگونه استفاده می کنند.
او از دهکده دور افتاده ای در آلبانی صحبت کرد که تنها با گله داری گذران زندگی می کردند و نان و پنیر محلی تنها محصولات شان بود. با شناسایی این محصولات ویژه مهاجرت معکوس در آن منطقه اتفاق اقتاد و گردشگرانی برای دست یابی به این محصولات بدانجا رفتند.
وی گفت که جنبش اسلوفود با تکبه بر دانش بومی، حفظ سنت ها و احترام به میراث فرهنگی برای زیست و توسعه پایدار تلاش می کند.
این جنبش بر آگاهی بخشی تاکید دارد. آموزش و آگاهی بخشی را باید از سنین کودکی آغاز کرد. هم چنین باید بر نقش زنان به عنوان میراث داران دانش بومی تاکید کنیم.
دانش آکادمیک و دانشگاهی اگر در پیوند با دانش بومی که ریشه در تاریخ دارد نباشد به چیزی خلاف کارکرد خود منتهی خواهد شد.
باید توجه کرد که تولید علم برای علم دیگر پاسخ گوی نیاز امروز بشر نبوده و باید در ان تجدید نظر کنیم. تولید علم باید در خدمت انسانیت و شان انسانی باشد.
باید شرایطی فراهم شود تا به جای انتقال محصولات از اقلیمی به اقلیم دیگر، شرایط مناسبی فراهم شود تا افراد علاقمند بتوانند با ویژگی های دیگر ساکنان زمین آشنا شوند.
باید با ایجاد دوره های ویزه دانشگاهی آموزش دانش بومی برای علاقمندان میسر شده و از أفراد مؤثر برای حفظ گونه ها استفاده شود. باید این افراد بومی به جوامع بزرگتر ملی و بین المللی برای تبادل اطلاعات و دانش معرفی شوند.
با توجه به گنجینه طعم هایی که در ایران و گیلان وجود دارد، می توان آن ها را برای آموزش به علاقمندان در سایر کشورها تهیه و ارایه نمود.
همچنین در این برنامه پیام دکتر نوبخت به این سمپوزیوم توسط آقای حسین زاده خوانده شد.
صحبت های دکتر عطایی پور مدیریت سازمان فنی و حرفهای: ایشان نیز بر اهمیت این جنبش و ارتباط موثری که میتواند با توجه به تنوع فرهنگی استان با آن برقرار نمود صحبت کرد. باتوجه به قابلیتهایی که در سازمان فنی حرفهای موجود است، میتوان در راستای اهداف جنبش اسلوفود و توانمندسازی و تعریف ظرفیتهای بالقوهی استان در زمینه تولید غذاهای محلی و سنتی، رستورانهای بومی و تقویت گردش گری غذایی، افراد متقاضی در این حوزه را تشویق و زمینه فعالیت را برای آنها فراهم نمود.
آقای دیباج مسئول کالج رالیانس در خاورمیانه، گفت: اهمیت این حرکت هوشمندانه و اجرای آن در استان گیلان بسیار مغتنم است. ایشان ضمن برشمردن مشکلاتی که برای فعالیت این موسسه با توجه به تحریمها برای شرکت شان ایجاد شده بود. از اینکه پس از رفع تحریم ها شرکت میتواند وارد فعالیت های مشترک آموزشی با استفاده از اساتید و برگزاری همایش ها شود، و آمادگی خود را برای همکاری همه جانبه اعلام نمود.
معادل سازی مدارک ملی به بینالمللی برگزاری همایش ها و دوره های آموزشی مرتبط وهمکاری موثر با سازمان فنی حرفهای از جمله فعالیت هایی بود که ایشان در آن اعلام همکاری و مشارکت نمود.
آقای پژوهش مدیر روابط عمومی مجتمع فنی تهران، گفت که این مجتمع با سابقه ۳۷ ساله، دارای ۷۰شعبه در سراسر کشور بوده و در حوزه آموزش فعالیت میکند. فعالیت سرپرستی گیلان از سال ۸۷ آغاز به کار کردهاست. این مجتمع در حوزه های مختلف مهندسی، فرهنگی، محیط زیست فعالیت میکند و کلاسهای آموزشی برگزار میکند. آمادگی خود را برای همکاری در زمینه این جنبش و موارد آموزشی در این حوزه اعلام نمود.
دکتر فرانچسکو، استاد و پژوهشگر در رشته مردم شناسی، صحبت خود را این گونه آغاز کرد. من برای اولین باراست که به خاورمیانه میآیم و دیدن ایران برایم یک آرزو بوده است.
ایشان در مورد جنبش اسلوفود و ارتباط آن با کشاورزی پایدار و رشد جوامع محلی صحبت کرد.
هم جنین در مورد غذا و ارتباط آن با اقتصاد. به عبارتی در مورد حرفههای گوناگونی که می تواند در خدمت رشد بومی منطقه قرارگیرد.
غذا چیست؟ آیا تنها یک فرایند تامین کننده انرژی است؟ غذا به معنای روابط فرهنگی و طبیعی، دانش و زیستگاه است. غذا به معنای پایهی رشد جوامع است و درست به همین معنا است که باید بدان نگریسته شود. غذا می تواند در خدمت همبستگی و همکاری جهانی قرار گیرد.
همبستگی جهانی و جهانی سازی تنها به معنای تجارت جهانی نیست بلکه این جریان به معنای رشد علم، فرهنگ و زیست هوشمندانه میان جوامع مختلف است. امروز و با توجه به گسترش ارتباطات، بیش از همیشه میتوان ارتباط میان انواع بشر را شاهد باشیم. اما در این ارتباط شاهد ظهور مارکها و برندهای جهانی هستیم.
که به معنای دقیق تر آن میتواند برای یکسان سازی فرهنگها مورد استفاده قرار گیرد که در نهایت منجو به فراموشی تنوع زیستی و فرهنگ جوامع خواهد شد. در این یکسان سازی ما علاوه بر تنوع زیستی و تخریب محیط زیست، شاهد تخریب تنوع فرهنگی نیز خواهیم بود. در این تنوع میتوان به زبان اشاره کرد. (از دست رفتن بسیاری از زبانهای بومی در همین راستا میتواند باشد).
از سال ۱۷۰۰ ما شاهد افزایش بسیار زیاد جمعیت از ۱ میلیارد به ۹ میلیارد هستیم و هم چنین کاهش جمعیت روستاها و افزایش شهرنشینی به همین دلیل نیز شاهد مهاجرت روستانشین ها به شهرها برای یافتن شغل هستیم. در حالیکه می توان این مهاجرت را معکوس نمود. جستجو برای آداب و رسوم – محصولات محلی و تنوع و گوناگونی در جهت مهاجرت معکوس میتواند مورد توجه قرار گیرد.
ایشان با توجه به ریشه های روستایی خود به زمین، تنوع زیستی و سنتهای فرهنگی به عنوان نقاط قوت روستا همگان را به این موضوع جلب میکند.
میتوان برای گردش گران انواع صنایع دستی، غذاهای متنوع و زندگی آرام و فضاهای تازه را عرضه کرد و جنبش اسلوفود در حقیقت در همین راستا است.
کارلو پترین از موسسان این جنبش در ۳۰ سال پیش با سه شعار آن را آغاز کرد . خوب – تازه – مناسب
این سه شعار در مقابل غذاهای fastfood است که هیچ یک از آن ۳ مولفه در آن مورد توجه قرار نمیگیرد. پروژهی ” گنجینه طعم” از اصول اساسی تدریس دانشگاه است و مطالب مختلفی در این زمینه در آن تدریس میشود.
فرصت ارزشمندی در ایران و گیلان برای عرضه این گنجینه طمع وجود دارد و میتوان در این زمینه همکاری و فعالیت مشارکت برقرار کرد.
یافتن گونههای در حال انقراض ، محصولات بومی مناطق مختلف، شناسایی و حفظ و پایدارسازی آنان از اهم فعالیتهای این دانشگاه و جنبش slowfood است.
وقتی شما محصولی را با لوگوی ویژه “PRESIDIUM” میبینید به این موضوع که این محصول ویژه است و باید حفظ شود بدان توجه خواهید کرد. اما اهمیت درک این موضوع به آگاهی بخشی به تولیدکنندگان در درجه اول برای تولید این محصولات و مصرف کنندگان در درجه دوم برای شناخت این محصولات و پشتیبانی از آن مربوط خواهد بود و باید بر روی آن متمرکز شد.
مسئله بعدی البته در این چرخه آشپزها میباشند. یعنی افرادی که باید از این محصولات برای درست کردن غذای مطلوب و ترویج فرهنگ مربوطه وارد شوند. این آشپزها میتوانند یک اتحادیه و تشکلی نیز در این زمینه میان خود در سراسر جهان ایجاد کنند.
غذا یعنی جامعه و طبیعت در کنار هم و با استفادهی متوازن. اگر بتوان از محصولات به شکل بهینه و در خدمت تولید کالاهای بومی بهره گرفت، می توان گفت که در خدمت توانمند سازی و بهره گیری اقتصادی متناسب حرکت کردهایم.
اقتصاد پایدار و محیط زیست پایدار با افزایش دانش و آگاهی در زمینه فرهنگ و طبیعت خود و در اینجاست که معنای محصول سالم – خوب و مناسب تامین خواهد شد.
غذا مولفهای در خدمت پیشرفت جامعه و تولید غذا برای پیش برد اقتصاد جوامع بومی مهم است. جنبش جایگزین sLOWfOOD یک جریان درخدمت توسعه پایدار و متوازن است، توجه به غذا و فرهنگ غذایی پایهای برای رشد فرهنگی است.
سیاستگزاری در حوزه تولید غذا موضوع توجه به تولید کشاورزی در راستای حفظ محیط زیست و فرهنگ های بومی فدای تولید بیشتر و بیشتر شد. اما کشاورزان خود، برای مبارزه با این جریان، جنبشی را به وجود آوردند. زیرا تأثیر این نگرش تجارت صرف را بر خاک و بر محصولات خود ملاحظه کردند.
و چنین بود که ٣ دهه بعد جنبشی به وجود آمد که فرایند تولید و حفظ اداب، سنت ها و فرهنگ مورد توجه قرار گرفت.
در اواخر جلسه نیز پرسش و پاسخ انجام شد که پروفسور پیرونی و دکتر فرانچسکو به سؤالات حاضران پاسخ دادند.
لازم به ذکر است که اعضای جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست گیلان حضور فعالی در این برنامه داشتند وعللاوه بر اماده سازی پذیرایی و… با ارایه نشریه، ساک های پارچه اَی و بروشور برای حاضران در زمینه فعالیتهای جمعیت توضیح دادند.
اعضای تلاشگر جمعیت خانم ها: پارسی، اصغری، آذرکشب، آقاگلی، حقگو، پورنصیری، کشاورز، قنبری، جنسی ،غلامی صفت، میانجی، پورموسی و آقای رهبریار در این برنامه حضور داشتند.
شاید دوست داشته باشید
مباحث عنوان شده در کارگاه
۱.اشاره به اصل ۵۰ قانون اساسی ، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسلهای بعد باید در آن حیات رو به رشدی داشته باشند وظیفه عمومی است.بنابراین هر فعالیتی اعم از اقتصادی و غیره که منجر به آلودگی و خسارات غیر قابل جبران به محیط زیست شود ممنوع است.این اصل قانون اساسی می تواند تکیه گاه همه ما که فعالیت محیط زیستی داریم باشد.
۲.یادی از خانم ملاح:
هم اکنون که کتاب آموزش محیط زیست در آموزش و پرورش تدریس می شود را می توان مدیون تلاشهای خانم ملاح دانست.
این بانو همیشه عنوان می کرده از آنجاییکه زنان و مادران بالفطره معلم و سازنده فرهنگ یک جامعه هستند ، نقشی اساسی در انتقال فرهنگها دارند و آموزش یک زن ،آموزش یک ملت است.
منشا انتخاب
عنوان جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست نیز
این بوده که مادر خانم دکتر مه لقا ملاح از کودکی به او می گفته زندگی یک مبارزه است.
۳.بانویی که دگرگونی عظیمی در شیوه و سبک آموزش ایجاد کرد و می گفت هر چیزی می دانم از مادرم است.
خانم ماریا مونتسوری که اولین پزشک زن ایتالیا بود صد و پنجاه سال پیش اصول مدونی را وارد سیستم آموزشی کرد
*.وی معتقد بود که کودک باید برای آموزش از حواس پنجگانه خود بهره ببرد .و تا سن ۶ سالگی آموزش کودک فقط از طریق ارتباط با طبیعت و لمس کردن باشد.
-برای مثال در ژاپن که قویترین سیستم آموزشی را دارد کودک در ۳ سالگی وارد پارک می شود ، اجزا طبیعت را لمس می کند، حس می کند و حتی طعم گلها را می چشد و می بوید و اینگونه با طبیعت ارتباط برقرار می کند.بدین شکل آنچه را می آموزد در ذهنش باقی خواهد ماند و همیشه به خاطر می سپارد.پس نیازی نیست مدام به شکل تئوری چیزی را برای کودک تکرار کنیم.
( ما هم به عنوان نمونه اگر قصد آموزش پسماند و موارد مرتبط را داریم بجای توضیح، می بایست اجازه دهیم کودک پسماند تر و خشک را ببیند و لمس کند)
* کودک را به عنوان شخص حقیقی بپذیریم.به او احترام بگذاریم و بخواهیم موضوع را خودش انتخاب کند.مهم است که به کودک استقلال دهیم.
_ درکشور ژاپن برای آموزش تالاب ،در مدارس تالاب مصنوعی ایجاد کردند تا کودک ضمن آشنایی با تالاب و موجودات ی که در آن زندگی می کنند ،مسئولیت حفظ آن را به عهده بگیرند.
** این یعنی نقش آفرینی کودکان در تفهیم مسائل محیط زیست که بسیار مهم است.حس مسئولیت پذیری را می بایست در مدارس به کودکان آموزش داد.
* مونتسوری تاکید داشت ،وظیفه مندی ،مسئولیت و نقش پذیری از ارکان آموزش است.
(به طورمثال در کار آموزش ما: در ارتباط با مناسبتی که به مدارس می رویم از بچه ها می خواهیم که کاردستی ،نقاشی، روزنامه دیواری یا دلنوشته ای مرتبط با موضوع تهیه کنند.)
در کشور ژاپن فراتر می روند و از کودکان می خواهند مطالب ارائه شده را در خانه به اولیا انتقال دهند و پیگیری کنند.
** اصول اساسی روش آموزشی دکتر مونتسوری :
اصل اول : احترام به کودکان ابتدایی ترین اصل در روش آموزشی منتسوری است .
اصل دوم : باید کودکان را به عنوان شخصیت حقیقی مستقل بشناسیم .
اصل سوم : شناخت روند رشد کودک و درک آن .
اصل چهارم : بازی کودک ؛ کار و فرایند یادگیری کودک است .
اصل پنجم : محیط آماده بهترین بستر در راه آموزش کودک است .
* برنامه های روش آموزشی مونتسوری روی ۵ سطح تکیه دارند :
۱.زندگی عملی و مهارتهای زندگی.برای مثال ساخت کاردستی با استفاده از وسایل موجود در منزل ( خلاقیت)
۲.فراگیری آگاهانه براساس حواس پنجگانه.
۳.تکلم :اجازه دادن به کودک که صحبت و اظهار نظر کند.
۴. ریاضیات و علوم طبیعی ؛مدلهای آموزشی که به فهم علوم طبیعی کمک می کند .آموزش در طبیعت و فضای باز.( برای بیان اهمیت خاک و چگونگی حفظ آن می بایست کودک را به طبیعت برد تا به عینه ببیند )
مثال: کودک را به پارک ببریم و بپرسیم آیا اجازه داریم در پارک زباله بریزیم و بعد بخواهیم که با هم زباله ها را جمع کنیم و اینگونه حس مسئولیت پذیری را به او بیاموزیم.
**جمله ای از مونتسوری: بچه ها انسانهایی هستند که احترام به آنها به خاطر بی گناهیشان و مسئولیت های بزرگتری که در آینده دارند بر ما واجب است.
کودکان با آموزش صحیح می توانند در روشن کردن مطلب برای والدین نقش موثری داشته باشند.
۵. فرهنگ ؛ پایه گذاری برنامه های آموزشی،بحث فرهنگ است .آیین ها و فرهنگهای ما را کودکان می توانند حفظ کنند ؛ در بخش فرهنگ کودکان از کشورهای دیگر می آموزند به اهمیت محیط زیست ، گیاهان و جانوران پرداخته می شود .
****
– در داستان خوانی حتما کتابهایی را انتخاب کنید که از قول حیوانات و گیاهان باشد.به هیچ عنوان برای آموزش کتابی را که به حیوانات شخصیت منفی می دهد ،استفاده نکنیم. زیرا این گونه داستانها نگرش کودکان به جانداران را به شدت منفی می کند ؛ حتی در بعصی موارد باعث ایجاد حس تنفر به حیوانات می شود .
– وقت گذرانی در طبیعت با کودکان بسیار مفید است .
– سیستم آموزشی ما برخلاف کشور ژاپن معلم محور است نه تجربه محور.
– یک آموزشگر می بایست رفتارش با افکارش هماهنگ و همسو باشد و به آنچه باور دارد عمل کند تا بتواند به کودکان نیز آموزش دهد.انچه را که انجام می دهیم یعنی یاد گرفته ایم وگرنه شنیدن صرف یادگیری محسوب نمی شود.
– مسئولیت پذیری بسیار مهم است که متاسفانه ما به کودکان خود یاد ندادیم.کودک باید بیاموزد خودش زباله ای را که تولید کرده مدیریت کند.
– ابزار تشویق در هر مدل آموزشی بسیار مهم است.
– کودکان را در فعالیتهای محیط زیستی مثل پاکسازی ساحل مشارکت دهیم.
– مدیریت مصرف را به کودکان آموزش دهیم.
– فراگیری باید ملموس باشد و حتما مدلی تعریف شود.
– مطالبه گری بویژه در بحث محیط زیست بسیار مهم است.
***
در انتهای کلاس آموزشی خانم شمشادی در مورد تهیه محتوا قبل از حضور در مدرسه صحبت کردند و اظهار داشتند که مدلهای آموزشی ما بر اساس تجربه است و امسال برنامه ها هدف گذاری و تقسیم بندی شده اند.وتاکید ما روی مبحث پسماند وطرح کاپ ،شیر آبه ،استفاده مجدد ، بازیافت و مدیریت مصرف بوده است.
واینکه به نیروی بیشتری در کمیته آموزش نیاز داریم تا بتوانیم مدارس بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم و براساس آیین نامه حضور افراد در مدارس منوط برشرکت در جلسات و آگاهی از مطالب گرد آوری شده می باشد.
مدرس: خانم شمشادی
تعداد شرکت کنندگان: ۱۷ نفر
زمان: ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
۱۶- ۱۸/۳۰
برگزاری کلاس آموزشی با عنوان وضعیت آب شهر رشت و دیگر شهرهای استان گیلان در تاریخ ۲۵ دی سال ۱۴۰۲ ساعت ۱۷ الی ۱۹:۳۰
مدرس : آقای دکتر یعقوبی مدیر تصفیه خانه بزرگ آب گیلان
تعداد شرکت کنندگان : ۲۵ نفر
مباحث مطرح شده
۱.شناخت الویت در کشور.الویت ما در حال حاضر آب و محیط زیست است.
چون همه چیز حتی تمامیت ارضی کشور به آب و محیط زیست وابسته است.این در حالی است که در ۵۰ سال گذشته مهمترین الویت حیات و زندگی را درک نکردیم.نیاکان ما با بهینه مصرف کردن آب،این سرزمین را آباد و جغرافیای ایران را قابل سکونت کردند.
۲.با فرونشست زمین در واقع ما مخازن آب را پر می کنیم.چون آب یا تبخیر می شود و یا به سمت دریا می رود و در نتیجه بهترین بارشها هم فایده ای نخواهد داشت.اگر به همین منوال پیش برود ،ایران در قرن آینده قابل سکونت نخواهد بود
۳.معضل دیگر خرید زمین در گیلان توسط افراد غیر بومی وحتی خارجی هاست.
۴.وظیفه سازمانهای مردم نهاد شناخت الویت ها و مطالبه گری است.حداقل در سطح استان خود از مسئولین بخواهیم پیگیر باشند و همچنین در انتخاب افراد توانا و شایسته بکوشیم.
باید جویا باشیم که در ۵۰ سال اخیر برای این جغرافیا چه کردیم.چرا نام زرجوب و گوهر رود دیگر زیبنده و سازگار با این شرایط نیست. چرا مرداب انزلی در حال نابودیست.چرا فاضلابها را روانه رودخانه ها می کنیم.حتی در کشور آذربایجان این کار انجام نمی شود.
۵.وضعیت آب و هوای گیلان فاجعه بار است.سال گذشته بحران وحشتناکی برای کشتزارها داشتیم و بسیاری برای آبیاری از آب چاهها استفاده کردند.
درست است که دو سوم کره زمین را دریاها و اقیانوسها پوشانده اما تنها ۳در صد به عنوان آب شیرین قابل استفاده است که از این مقدار هم تنها ۱ در صدقابل دسترسی می باشد.دو ونیم میلیارد انسان به آب سالم دسترسی ندارند.
۶.سرانه آب در ایران ۲۰۰۰متر مکعب است.سرانه هر ایرانی یک چهارم سرانه دنیاست.در ۴۰ سال گذشته مصرف آب در دنیا ۳ برابر و در کشور ما ۲۰ برابر شده است.
یکی از دلایل ارزانی هزینه آب است.هزینه تولید ۱ متر مکعب آب ۵۰۰۰تومن است که ۱۰۰۰تومن از مردم دریافت می شود.حدود یک سوم هزینه تولید از مردم دریافت می شود و مابقی را دولت تامین می کند.چون هزینه های دریافتی واقعی نیست بنابراین ارتقا کیفیت نمی توانیم داشته باشیم.
سرانه مصرف به ازای هر ایرانی می بایست بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ لیتر در شبانه روز باشد در حالیکه در گیلان ۳۰۰ لیتر است.
به جهت مجهز نبودن دفتر به پروژکتور ایشان از اعضا جهت بازدید از تصفیه خانه دعوت کردند تا فرایند تصفیه را از نزدیک مشاهده کنیم.
۷. آب سالم آبی است که در کوتاه و یا دراز مدت برای افراد مشکل ایجاد نکند..آقای یعقوبی تاکید کردند که شهرهای عمده گیلان، ۷۵ در صد ،از آب تصفیه خانه بزرگ استفاده می کنند که در حد استاندارد مطلوب می باشد و حتی ورود آب معدنی به تصفیه خانه ممنوع است .نیازی نیست که دستگاه تصفیه آب در منازل نصب شود.
۸ .ایجاد سد مخزنی شهر بیجار از دیدگاه ایشان نقطه امید است. منابع این آب پاک است.در هر ثانیه ۶۰۰۰لیتر آب تصفیه می شود که حدود ۲ و نیم میلیون نفر را تحت پوشش قرار می دهد.
در طی ۶ سال با وجود تحریم ها با سرمایه گذاری بخش خصوصی توانستیم تصفیه خانه را بسازیم.
۹.با توجه به اینکه در اکثر منازل چاه خانگی وجود دارد مصرف آب شرب استان گیلان نسبت به استانهای دیگر کمتر است.
۹**.پاسخ به سوالات شرکت کنندگان:
بزرگترین مشکل ما در حوزه مصرف آب مربوط به کشاورزی بی نظم است که بیش از ۷۰ درصد می باشد .هنوز در اصفهان برنج کشت می شود.این ناشی از عدم آگاهی در مصرف کلان است.
**سد سازی به ذات بد نیست.هر کاری که ساختار اکولوژیک منطقه را بهم بزند نامطلوب است.ما باید نگاه آرمانگرایانه نامشخص را ترک کنیم .
**مخازن آب خانگی می تواند سبب آلودگی آب شرب شود .حداقل هر ۶ ماه مخازن آب شستشو شود و در ورودی مخازن فیلتر رسوب گیر نصب کنید.البته رسوب و سختی آب مشکلی برای سلامتی انسان نداردو ایجاد سنگ کلیه نمی کند. ولی به وسایل خانگی می تواند آسیب برساند.
کلر بالای ۵ppm مشکل زا می باشد .
در صورت مشاهده مشکل در آب شرب می توانید باشماره ۱۲۲ تماس بگیرید حتما رسیدگی میشود و آب مورد آزمایش قرار می گیرد. در انتهای کلاس جهت تقدیر از مهمان محترم خانم شمشادی دو کتاب به ایشان هدیه کردند.
کارگاه اموزشی به مناسبت روز جهانی مبارزه با تغییرات اقلیمی(۲ابان)
۱۴۰۲/۸/۸
ازساعت۱۶ الی۱۹
برگزار کنندگان:خانمها ،عبدالمحمدی،افضلی،زربیانی
شرکت کنندگان در کارگاه :
خانمها متقی، محسنیزاده، اسماعیلی اکبرزاده ،قربان نژاد ،سیدی،حیاتی، دفاعی،عر فانی ،آقا گلی، بهنامی، مرادیان، نوری، شمشادی، خسروی ،مریم افضلی ،اصغری
گروه آموزش به مناسبت روزجهانی مبارزه با تغییرات اقلیمی( ۲ آبان) کارگاه آموزشی برای ۱۷تن از اعضای جمعیت برگزار کرد. این کارگاه به صورت نمایش پاورپوینت و پرسش وپاسخ جمعی برگزار شد
سرفصل عناوین گفته شده عبارتند از:
گرمایش زمین و علل آن. اثرات و عوارض آن بر انسان و کره زمین. اثرات گرمایش زمین از قبیل سیلها و طوفانها، آتش سوزی جنگلها،. انقراض برخی گونههای گیاهی و جانوری،. مهاجرتهای ناخواسته. (آوارگان اقلیمی.)، مرگ انسانها. قحطی و گرسنگی و…
راهکارها برای سازگاری.
استفاده کمتر از سوختهای فسیلی، رویکرد استفاده از انرژیهای پاک
خرید ومصرف آگاهانه
استفاده کمتر از گوشت قرمز و جایگزین کردن آن با گوشتهای سفید
استفاده بیشتر از وسایل نقلیه عمومی
استفاده از دوچرخه و پیادهروی در مسیرهای کوتاه
برای کاهش گرمایش جهانی اولویت با استفاده از انرژی پاک در سرتاسر جهان میباشد
۱۱ کشور دنیا تا پایان سال ۲۰۲۵ به شهرهای کربن خنثی تبدیل خواهند شد و کپنهاگ پایتخت دانمارک در راس آنها قرار دارد.
در پایان به چهار گروه کارگاه پرسشهایی به شرح زیر داده شد که نماینده هر گروه پس از مشورت با اعضای گروهش نقطه نظرهای هر گروه را برای همگی خواند.
۱-اگر شما کارفرما بودیدبرای کاهش گرمایش جهانی چه کارهایی می کردید؟
۲-به عنوان یک زن خانه دار چه کارهایی برای کاهش گرمایش جهانی می کنید؟
۳-به عنوان یک نویسنده چه کارهایی برای کاهش گرمایش جهانی انجام می دادید؟
۴-به عنوان یک مدیر حکومتی چه کارهایی را برای کاهش گرمایش جهانی در دستور کار خود قرار می دادید؟
اخبار جمعیت
- اخبار جمعیت6 سال پیش
جلسه کتابخوانی و بررسی معضلات شهرستان رضوانشهر
- اخبار جمعیت8 سال پیش
مدرسه سبز کوثر به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری برگزار کرد
- اخبار جمعیت8 سال پیش
حضور جمعیت در جشنواره سلامت در مدرسه آذر بهنیا
- فعالیت جمعیت6 سال پیش
ویژه برنامه روز جهانی زمین پاک در مدرسه کوثر
- اخبار جمعیت7 سال پیش
همیارانِ طبیعتِ مدرسه ی حمزه رفعتی انتخاب شدند
- اخبار جمعیت6 سال پیش
گزارش تصویری اولین برنامه “یکشنبه های سبز” در پارک توحید رشت
- فعالیت جمعیت6 سال پیش
برنامه روز جهانی زمین پاک در مدرسه شهید نجات الهی
- اخبار جمعیت6 سال پیش
تشکیل جلسه اعضای دفتر نمایندگی جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست رضوانشهر