با ما همراه باشید

درباره جمعیت

پسماند الکترونیکی

منتشر شده

در

درود
گزارش جلسه آموزشی کمیته فرهنگی ☘️
جلسه آموزشی کمیته فرهنگی روز سه شنبه مورخ 1402/6/7 راس ساعت 4/30 عصر با حضور 11نفر از اعضای جمعیت در دفتر برگزار شد .
اجرا کنندگان برنامه :
خانم فرح حیاتی وخانم مهناز رضایی

موضوع آموزش :
– پسماند ومدیریت پسماند ( پسماندهای الکترونیکی )
– بحث آزاد در مورد مشکلات پسماند
– شنیدن تجربیات حاضرین در این حوزه ..
____
ابتدا خانم حیاتی ضمن خوش آمد گویی به حاضرین ، مروری بر مبحث جلسه پیش (تعریف زباله یا پسماند ،انواع پسماند ) داشتند . همچنین به این موضوع که پسماندها چگونه بازیافت می‌شوند و چند درصد قابل بازیافت می‌باشند وچه مضراتی برای محیط زیست دارند مطالبی ارایه دادند .
سپس خانم رضایی با در دسترس داشتن چند نوع پسماند الکترونیکی ، تعریف و مدیریت آن را توضیح دادند .
واذعان داشتن که ۲٪ پسماند الکترونیکی داریم ولی۷۰٪ آلودگی محیط زیست مربوط به همین ۲٪ می‌باشد .سپس خانم حیاتی درمورد مضرات این پسماند بر هوا، آب و خاک و همچنین نحوه چگونگی بازیافت آن توضیحات جامع ای دادند.
سپس به معرفی
کارخانه بازیافت پسماند الکترونیکی در شهر مشهد پرداخته و درمورد سال وچگونگی بهره برداری از آن صحبت کردند ویاد آور شدند که
کمپین رینو در قزوین و کاسپین در اصفهان در خصوص جمع آوری پسماندهای الکترونیکی در سراسر ایران فعالیت گسترده ای دارند.
پرسش و پاسخ و تجربیات دوستان در رابطه با موضوع مطرح شده پایان بخش این کلاس آموزشی بود.
جلسه در ساعت ۷ پایان رسید.
دبیر اول کمیته فرهنگی :
شیرین متقی

ادامه مطلب
تبلیغات
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره جمعیت

گزارش جلسه آنلاین کمیته آموزش ۱۴۰۲/۱۲/۷

منتشر شده

در

توسط

مطالب مطرح شده:
۱.اخبار محیط زیستی
اول اسفند ۱۴۰۲ خبرگزاری تسنیم:
افزایش ۹ برابری انتشار گاز متان از تالاب‌ها.
یک تحقیق جدید نشان می دهد که انتشار متان از سطح تالاب‌ها از سال ۲۰۰۲ ،۹ درصد افزایش یافته که این تهدید جدی برای تسریع گرمایش جهان است.گاز متان ۳۰ برابر کربن در روند گرمایش جهانی نقش دارد.
۲.نقد و بررسی کلاس آموزشی ؛چگونگی آموزش تفهیم مفاهیم محیط زیستی به کودکان ؛ توسط خانم شمشادی مدیر عامل محترم جمعیت: همه اعضای حاضر به اتفاق بسیار راضی بوده و خواستار تشکیل چنین کلاسهایی آموزشی در آینده نزدیک بوده اند ‌که خانم شمشادی قول تشکیل کلاسهای آموزشی مرتبط با آموزش را دادند.
۳.برنامه ریزی جهت حضور در مدارس فیاضی و مهدا هفته آینده برای آموزش بخش سوم مطالب تقسیم بندی شده یعنی بازیافت و کاهش مصرف پلاستیک .که خانم عبدالمحمدی پس از هماهنگی با مدیریت محترم مدارس مذکور به اطلاع اعضای آموزش خواهند رساند.
۴.بررسی و تدوین برنامه های ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۳:
*به علت عدم فعالیت در مدارس در ۶ ماهه اول، می توانیم در کانونهای پرورش فکری کودکان و نوجوانان جهت آموزش حضور یابیم.
*..تشکیل کلاسهای آموزشی و همچنین هنری.
*.تاکید روی بازدیدهای علمی ، آموزشی و همچنین گردشگری در گیلان
*. تهیه صوت از خلاصه کتاب محل سگ بگذارید لطفا برای اعضای محترم جمعیت توسط داوطلبین از کمیته آموزش..افراد داوطلب قبل از سال جدید اعلام همکاری نمایند.
ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۱:۴۵

ادامه مطلب

درباره جمعیت

گزارش کمیته فرهنگی جمعیت زنان(۱۴۰۲/۱۲/۰۱)

منتشر شده

در

توسط

🌱🌱🌱🌱
گزارش برنامه آموزشی کمیته فرهنگی
_____
موضوعات برنامه شامل :
1- بحث وگفتگو درباره کتاب 17اصل کار تیمی ،اثر جان ماکسول ( اصل دهم ) توسط بانو نوشین غلامی

2-آموزش قسمتی دیگر از از کتاب شناخت ،حفاظت و بهسازی محیط زیست ایران از( پروفسور دکتر علی یخکشی ) توسط بانوان حکیمه مقدم و شیرین متقی .

🌱🌱🌱🌱🌱🌱

______
در بخش اول کتاب 17اصل کار تیمی ( اصل دهم) از این کتاب ، با عنوان هدفمندی ، توسط خانم غلامی کنفرانس داده شد .

هدفمند بودن یعنی اینکه هر کاری را با هدف و منظوری انجام بدهید .

اشخاص موفق هدفمند هستند ، پراکنده فکر نمی‌کنند ، می دانند که چه کار می‌کنند وچرا آن کار را انجام میدهند .
برای آنکه تیمی موفق شود ، افرادش باید هدفمند باشند ، روی کارشان متمرکز باشند و برای خود برنامه ای داشته باشند .

بعضی ها هزاران دلیل می آورند که چرا نمی توانند کاری را که میخواهند ، انجام بدهند و به تنها چیزی که احتیاج دارند ، آن است که ببینند به کدام دلیل می توانند از پس این کار برایند .

برای هدفمند بودن باید :
1 * نقاط قوت وضعف خود را بررسی کنید .
2* در زمینه های تخصصی خود تبحر بیشتری پیدا کنید .
3* برنامه های هدفمند داشته باشید .

نتیجه : اگر در استفاده از آنچه دارید ، هدفمند رفتار کنید میتوانید از بخش اعظم استعداد و امکاناتی که خداوند به شما ارزانی داشته ، بهتر استفاده کنید .

🌱🌱🌱🌱🌱
_______ در بخش دوم برنامه آموزشی ، ابتدا خانم متقی توضیحات مفیدی با عنوان ( هوا ) از کتاب شناخت ، حفاظت وبهسازی محیط زیست دادند .

هوا مهمترین منبع قابل احیای جهان است که بدون آن حیات هیچ جانداری ممکن نیست .
اتمسفر یا هوای اطراف کره زمین از لایه های با حجم و وزن های مختلف تشکیل شده است ، تروپسفر ،استراسفر ، مزوسفر ،ترموسفر واکزوزسفر که از نظر موجودات زنده ترکیبات هوای تروپسفر دارای اهمیت و ارزش حیاتی بیشتری است .
عناصر مختلفی در این لایه ها وجود دارد که هر کدام به طریقی برای موجودات و انسانها با ارزش می باشد . مانند ،اکسیژن ،گاز کربنیک ، ازت ،هیدروژن ….
وحال اگر ترکیب عناصر تشکیل دهنده هوا تغییر کرده و یا عناصر دیگری به آنها افزوده شود که به طور طبیعی نمی‌بایستی به صورت آزاد در هوا وجود داشته باشد می توانند هوا را آلود کنند .

آلودگی هوا از روزی که بشر با فلز آشنا شد و با ذوب آن ابزار خانگی و جنگی ساخت ، با متصاعد کردن گازهای گوگرد و فلور در هوا ، باعث آلودگی محیط شد و همچنین با توسعه فناوری که بشر به کمک آن به اعماق زمین دست یافت و توانست معادن مختلف (فلزات ، زغال سنگ و مواد نفتی ) را کشف ، استخراج ، ذوب و پالایش کند و آنها را بسوزاند ، آلودگی هوا در سطحی وسیع آغاز شد و در نتیجه با مشکلات بسیاری روبه رو شد که هنوز همچنان ادامه دارد و با آن دست به گریبان است .

عوامل آلاینده‌ هوا :
۱_ آلاینده های طبیعی : گردوغبارمناطق خشک کویری و گرده گیاهان ،که بوسیله باد و طوفان حمل شده و در هوا پخش میشود و گازهای متصاعد از آتشفشانها …
۲_ آلاینده های مصنوعی :
نابودی پوشش گیاهی ،افزایش فرسایش خاک ، توسعه وپیشرفت فناوری ، ازدیاد جمعیت

با افزایش و رشد روز به روز صنعتی شدن بسیاری از کشورها ، باعث شدت افزایش گازهای سمی در محیط شده و در نتیجه باعث بیماریهای تنفسی و مرگ و میر انسانها میشود.

🌱🌱🌱🌱

در ادامه خانم حکیمه مقدم درباره اثرات آلودگی هوا بر محیط زیست توضیحاتی کاملی دادند :

۱_ اثر آلودگی هوا بر هواشناسی
۲_ اثرآلودگی هوا بر آب و خاک
۳_ اثر آلودگی هوا بر بناهای تاریخی وآثار هنری

۴_ اثر آلودگی هوا بر انسان وجانوران
که در مورد هرکدام مطالب مفیدی ارایه دادند .
___
راههای مبارزه با آلودگی هوا :

۱_ استفاده از فیلتر در کارخانه های صنعتی برای جلوگیری از خروج مواد سمی از دودکشها.

۲_استفاده از کاتالیست وانادیم برای اکسیده کردن انیدرید سولفورو به انیدرید سولفوریک و تبدیل آن به اسید سولفوریک مایع .
۳- خنثی کردن مواد سمی بدون فیلتر .
۴_ تجهیز کارخانه ها به دودکش های بلند .
۵_ جلوگیری از تمرکز بیشتر کارخانه ها در تهران واطراف آن.
۶_ گرفتن اجازه دولتی برای احداث هر نوع کارخانه بویژه از لحاظ مکانی .
۷_احداث کارخانه ها در خارج از شهر و همراه با کانال فاضلاب .
۸_ تهیه گزارش ارزشیابی زیست محیطی برای تاسیس هر کارخانه .
🌱🌱🌱
روشهای دفع زباله :
۱_ انباشتن زباله در منطقه ای معین و خرد کردن به کمک دستگاه و مخلوط کردن با خاک و انباشتن در گودالهایی که در آنها خطر نفوذ مواد زباله به آبهای زیرزمینی وجود ندارد . این روش برای شهرهای که بیش از ۲۰ هزار نفر جمعیت دارند قابل اجرا است .

۲_ تهیه کود ( کمپوست ) در این روش سعی میشود از زباله ها کود کشاورزی و باغبانی تهیه شود این روش مزایای زیادی دارد .

۳_ سوزاندن زباله
در این روش زباله را در مکانی جمع آوری کرده و آن را در کارخانه ها می‌سوزانند و خاکستر حاصل را در جایی انبار میکنند که معایب این روش پخش مواد سمی در هوا و هزینه بالای آن و مزایا به صرفه بودن برای شهرهای بزرگ .

برنامه آموزشی کمیته فرهنگی، سه شنبه ،1402/12/1
ساعت ۱۶-۱۸ با حضور 15 نفر از اعضای جمعیت در دفتر برگزار گردید .
شیرین متقی : دبیر اول کمیته فرهنگی 🌈

ادامه مطلب

درباره جمعیت

گزارش برنامه آموزشی کمیته فرهنگی 1402/11/17

منتشر شده

در

توسط

برنامه آموزشی کمیته فرهنگی روز سه شنبه ، مورخ 1402/11/17 ساعت 4 عصر با حضور 14نفر از اعضای جمعیت در دفتر جمعیت برگزار گردید .
موضوع آموزش که شامل دو قسمت بود :
۱- آموزش مهارت زیستن ، باعنوان ( انتقاد )
توسط بانو منتظری
۲- بحث وگفتگو درباره کتاب 17اصل کار تیمی اثر جان ماکسول ( اصل 9 با عنوان شور و اشتیاق ) توسط بانو متقی .

______

ابتدا خانم منتظری مختصر توضیحی در مورد انتقاد دادند .
انتقاد در واقع به باورها و ادراک ما ارتباط دارد .
انتقاد به معنی بیان کردن محاسن یا معایب یک فرد یا گروهی می‌باشد که ممکن است هدف و پیام یا انگیزه ای مختلف داشته باشد.
واکثر انسانها به علت شرایط طبیعی مغز ، انتقاد را تهدید به خود میدانند .

مولف های انتقاد :
۱- انگیزه فرد
۲-تاثیر انتقاد بر روی فرد مقابل

———– انواع انتقاد
۱- مثبت
۲- منفی
۳- سازنده
۴- مخرب
۵- غیر مستقیم
۶- دیرتر از موعد
۷- تهاجمی
___
روشهای سازنده انتقاد :
۱- زمان مناسب
۲- هدف واضح شود
۳-روی رفتار نقد شود نه روی فرد
۴- به اشتباهات خودتان هم اشاره کنید
۵- مقایسه نکنید
۶- با سوال پیش بروید
۷-ازکلمات هیچوقت ، باید ، همیشه …استفاده نکنید

_____

مراحل انتقاد پذیری :
___

۱- درست گوش کردن
(شنیدن غیرارادی است ولی گوش کردن ارادی می‌باشد )
۲- سپاسگزاری از طرف مقابل
۳- ابراز تأسف وقبول کردن اشتباه
۴- سوال پرسیدن درباره دلیل انتقاد
۵- توضیح دادن یا معذرت خواهی

که در مورد هرکدام از بندها تعاریف و توضیحات جامع ای داده شد .
و در انتها آموزش بصورت عملی و کارگاهی ، دونفره اجرا شد .

———————–
درقسمت دوم برنامه آموزشی ، خانم متقی به گفتگوی فصل ۹ کتاب ۱۷ اصل کار تیمی تحت عنوان ( شور و اشتیاق ) پرداختند وتوضیحات بسیار کاملی در خصوص این اصل دادند .
نهمین اصل کار تیمی ( شور و اشتیاق ) است .
وقتی اعضای یک تیم پر از شور و اشتیاق باشند ، همه تیم انرژی می گیرند و این انرژی تولید قدرت میکند .
وقتی اشتیاق وجود داشته باشد ، مردم می توانند در هر کاری موفق شوند .
اشتیاق واگیردار است و در حضور مشتاقان نمیتوانید خنثی وبی تفاوت باقی بمانید .

___ راه دستیابی برای افزودن بر اشتیاق :

۱- از خود احساسی از اضطرار نشان دهید .
۲- بخواهید کار بیشتری صورت دهید .
۳- برای رسیدن به سطح بهترین ها تلاش کنید.

نتیجه :
اشتیاق بر موفقیت ها و پیروزی اشخاص می‌افزاید ، در حالی که رخوت ودودلی از امکان موفقیت می کاهد .

جلسه در ساعت ۶ به پایان رسید .
دبیر اول کمیته فرهنگی
شیرین متقی 🌈

ادامه مطلب

اخبار جمعیت