با ما همراه باشید

اخبار جمعیت

مدرسه سبز کوثر به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری برگزار کرد

منتشر شده

در

مناسبت گرامی داشت هفته منابع طبیعی در مدرسه دخترانه سبز کوثر مراسمی با حضور اعضای جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست گیلان، مسئولان و کارشناسان اداره کل منابع طبیعی استان و اداره آموزش و پرورش برگزار شد.
به گزارش پیک زمین این برنامه در تاریخ ۱۲ اسفند ۹۴ با حضور آقایان: نقوی معاونت برنامه ریزی و مالی، امیری مسئول امور آموزش، علیجان پور، عاشوری و محمدیان کارشناس و خانم‌ها: خادمی مشاور امور بانوان و میرتوحیدی ومیرزایی کارشناس از اداره کل منابع طبیعی همچنین آقایان ایزدیار، رییس اداره آموزش وپرورش ناحیه ۲ و حاج آقا علوی از اداره آموزش و پرورش، جمعی از اعضای جمعیت و مسئولان و مربیان مدرسه کوثر برگزار شد.
این مراسم در ساعت ۹ صبح روز ۴شنبه، در آمفی تئاتر مدرسه و با حضور دانش‌آموزانی با جلیقه‌ها و کلاه‌های سبز که به همین مناسبت توسط اداره کل منابع طبیعی تهیه شده بود برگزار شد که دانش‌آموزان با اجرای دکلمه، سرود «ای وطن» یا «ایران ما سبز است» و «ای جنگل»، نمایشی با نام «درخت» و قرائت پیمان‌نامه در برگزاری آن مشارکت اشتنند.
همچنین رخشانه اصغری (خاله باران) مجری توانمند کودکان و از اعضای جمعیت در این مراسم نقش آفرینی کرد.
پس از صحبت‌های خانم رضازاده مدیر دبستان، آقای ایزدیار رییس اداره آموزش وپرورش ناحیه ۲ اداره آموزش و پرورش، در تایید همکاری نهادهای مختلف برای نقش آفرینی دانش‌آموزان و اهمیت ترویج فرهنگ زیست سالم و محیط سلامت مطالبی را بیان کرد. ایشان هم چنین با اشاره به فعالیت‌هایی که دانش‌آموزان با آموزش‌های اعضای جمعیت زنان در مدرسه انجام داده بودند، از این فعالیت‌ها و نقش موثر این نهاد مردمی تشکر کرد.
همچنین آقای دکتر نقوی معاونت برنامه ریزی و مالی اداره کل منابع طبیعی، در خصوص کیفیت و کمیت زندگی و اهمیت درخت سخن گفت. وی خاطر نشان کرد این که بدون آب و غذا شاید بتوان چند روزی زیست، اما بدون اکسیژن بیش از چند دقیقه نمی‌توان دوام آورد. به همین دلیل باید حفظ درختان و جنگل باید برای همه در اولویت باشد.
شیرین پارسی، رییس هیئت مدیره جمعیت با اشاره‌ای به اولین حضور جمعیت در مدرسه کوثر در سال ۱۳۸۷ افزود: در طول این سال‌ها جمعیت همواره همراه و همگام با مربیان و دانش‌آموزان به آموزش‌های محیط زیستی خود ادامه داده است.
پارسی گفت:” امروز جمعیت زنان برای معرفی خود به پرده‌ها و تابلوهای تلیغاتی نیازی ندارد. بلکه نمایش کارهای ما آن است که دانش‌آموزان با عشق و امید انجام داده‌اند و در جای جای مدرسه از حیاط تا کلاس‌ها نمایان است. گلدان‌های آرزو، باغچه آماده، حیاط پاک، کلاس‌های پر از گل و گلدان و مهم‌تر از همه توجه آن‌ها به محیط اطراف خود.
رییس هیئت مدیره جمعیت تصریح کرد: امروز آن‌ها سرود “ماشدن” را می‌خوانند و ما خوشحالیم که توانسته‌ایم با یاری مدیر و مربیان، اولین مدرسه سبز استان گیلان را به عنوان یک سامانه محیط زیستی ایجاد کنیم. تیم مدرسه سبز در دبستان کوثر گام به گام دانش آموزان را همراهی کرده است. ”
در پایان ایشان از تیم آموزشی مدرسه کوثر به سرپرستی خانم قربان نژاد و اعضای آن خانم‌ها: حنانی، حق گو، غلامی‌صفت، میانجی، جنسی، اصغری و عرفانی تشکرکردند.
در پایان مراسم پس از اهدای هدایا به دانش‌آموزان حضار به حیاط مدرسه رفتند و مراسم درختکاری را اجرا کرده و در نهایت به هر دانش‌آموز یک نهال کاج داده شد.

ادامه مطلب
تبلیغات
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جمعیت

لایو اینستاگرامی : کودک و طبیعت

منتشر شده

در

توسط

انسان از جنگل بیرون آمد، اما جنگل هرگز از انسان بیرون نیامد !
طبیعت، مسیری برای یافتن پرسش‌هاست، نه پاسخ به آن‌ها !
و کودکی فصل پرسش‌هاست، نه پاسخ‌ها !
از اینجاست که ارتباط کودک با طبیعت واجد اهمیت می‌شود.
پیمان‌نامه‌ی حقوق کودکان ۴ اصل دارد و طبق آن هر فرد زیر ۱۸ سال کودک محسوب می‌شود.
اصل اول: هیچ کودکی نباید از تبعیض رنج ببرد.
اصل دوم: هر زمان برای کودکان تصمیم‌گیری می‌شود، باید منافع عالیه‌ی آن‌ها مد نظر باشد.
اصل سوم: کودکان حق حیات داشته و باید رشد کنند.
اصل چهارم: کودکان حق دارند آزادانه عقاید و نظرات خود را ابراز کنند و این نظرات در تمامی اموری که به آن‌ها مربوط می‌شود، باید مورد توجه قرار گیرد.
در مواجهه‌ی طبیعت، توانمندی‌های کودک و مرز ناتوانی‌های او مشخص شده و تغییر می‌کنند. نباید تجربه‌ی کودک از طبیعت را از منظر یک بزرگسال نگریست، در تجربه‌ای کودکانه تمام اعضا و جوارح و روح و روان کودک با طبیعت درگیر می‌شود. کودک به نیازمندی‌های خود برای پریدن و جهیدن و لمس کردن و … پی می‌برد و مرز توانایی‌هایش را تغییر می‌دهد. از طریق ارتباط و شناخت گیاهان و جانوران، پلی برای شناخت و ارتباط با انسان‌ها می‌سازد، علی‌الخصوص اگر مواجهه با طبیعت با جمع همسالانش صورت پذیرد. کودک مهارت‌هایی چون استدلال، طبقه‌بندی و حل مسئله را می‌آموزد که پیشنیازهای امر آموزش هستند.
شهرنشینی و سبک زندگی‌های امروزی میان کودکان و طبیعت فاصله ایجاد کرده و این مسئله‌ای جدید برای ماست که باید آن را به گونه‌ای حل کنیم. اختلال کمبود یا فقر طبیعت را از روی آثار و عواقبش می‌توان شناخت، قیاس توانمندی‌های انسان‌های امروزی با نسل‌های گذشته یکی از این آثار است. ضعف تصمیم‌گیری، عدم توان کارآفرینی، ناتوانی در پیدا کردن و پرداختن به علاقه‌مندی‌ها از جمله دیگر این آثار است.
تجربه‌ی طبیعت بدون حضور بزرگسالان واجد اهمیت ویژه‌ای‌ست، زیرا تنها در این صورت است که تفاوت کودکان در مشاهده و مواجهه طبیعت محترم شمرده می‌شود و به آن‌ها مجال تخیل بیشتر داده می‌شود. مواجهه با طبیعت تنها با رفتن به اعماق جنگل‌ها اتفاق نمی‌افتد، دیدن یک ابر از پشت پنجره یا مشاهده‌ی مورچه‌ها و ارتباط آن‌ها با یکدیگر نیز تجربه‌ای از طبیعت است.
در پایان باید توجه داشت که کودک در ارتباطش با طبیعت به مبادله‌ی عواطف و احساسات می‌پردازد و در نتیجه هنگام بزرگسالی نسبت به حفظ آنچه احساسات و عواطف او را برانگیخته، احساس مسئولیت بیشتری می‌کند.
ما را در شبکه های مجازی جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست و جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست گیلان دنبال کنید؛

ادامه مطلب

اخبار جمعیت

لایو اینستاگرامی: خاک سالم، غذای سالم، جامعه سالم

منتشر شده

در

توسط

برای تولید یک سانتی‌متر مربع خاک، هفتصد سال زمان لازم است.
شاید اگر بزرگان شعر و ادب ما از این واقعیت آگاه بودند، از باب خشوع و خضوع، خود را به خاک پای دوست و نگار و دلبر ومحبوب و … تشبیه نمی‌کردند !
که خاک، علیرغم اینکه زیر پاست، جایش بالای سر است !
.
به طور کل، قسمت‌های سطحی پوسته‌ی زمین را خاک می‌گویند. خاک هر منطقه افق‌ها یا لایه‌های گوناگونی دارد. به هر چند افق از خاک، یک پروفیل گفته می‌شود. پروفیل آن چیزی‌ست که برای بررسی مرغوبیت یا همان حاصلخیزی خاک مورد بررسی قرار می‌گیرد.
بافت خاک شامل ریزی و درشتی اجزای آن و درصد شن و رس و سیلت تشکیل دهنده‌ی آن است که اصطلاحا به آن مثلث بافت خاک می‌گویند.بر اساس این مثلث میزان حاصلخیزی خاک برای کشت گیاهان مختلف تعیین می‌شود اما به طور کلی می‌توان گفت که خاک‌هایی با درصد سیلت بالاتر، حاصلخیزتر هستند.
خاک حاصلخیز خاکی‌ست که بدون نیاز به مواد معدنی و کودهای شیمیایی، رشد گیاه کشت شده را تامین کند.
فرسایش خاک خطری‌ست جدی که ما را تهدید می‌کند. انتقال، حرکت و جدا شدن ذرات خاک و حمل آن‌ها از نقطه‌ی اولیه‌ی خود فرسایش خاک نام دارد. آب و باد و عدم وجود پوشش گیاهی عوامل اصلی فرسایش خاک هستند.ضربات ناشی از قطرات باران، انجماد و ذوب پیاپی، چرای بیش از حد دام، وزش بادهای شدید از جمله‌ی این عواملند.
وضعیت فرسایش خا‌ک در استان‌ گیلان:
بزرگترین عامل فرسایش خاک در استان ما، چرای بی رویه‌ی دام است، که تا حدود شش برابر ظرفیت مراتع استان برآورد می‌شود.فرسایش خاک در گیلان سالانه ده تن در هکتار است که پنج برابر متوسط جهانی‌ست.
بارندگی‌های شدید دومین علت فرسایش خاک گیلان است. ماسوله، حیران، پل‌رود رودسر و علی‌آباد رودبار بیشترین میزان فرسایش خاک را شاهد هستند.
برای اصلاح و بهبود خواص فیزیکی خاک باید از شخم عمیق زمین پرهیز و پوشش گیاهی مناطق مختلف را حفظ کرد. از کاه و کلوش به عنوان پوشش خاک استفاده نمود، در زمین‌های زراعی از آبیاری پرفشار استفاده نکرد و گیاهان را به صورت عمود بر شیب زمین کشت نمود.
دلایل اصلی آلودگی خاک چیست؟
سرب و جیوه‌ی ناشی از صنایع فولاد، ذوب آهن، پالایش نفت و همچنین مواد شیمیایی کودهای کشاورزی و آفت‌کش‌ها و درنهایت ریختن زباله و نفوذ شیرابه‌های آن به داخل خاک.
آلودگی خاک منجر به مرگ موجودات خاکزی (قارچ‌ها، کرم‌ها، موریانه‌ها و …) که خود در حفظ کیفیت خاک نقش اساسی داند می‌شود و همچنین علوفه‌ها را آلوده می‌کند، که خود سبب آلودگی دام‌ها و درنتیجه آلودگی گوشت و مواد لبنی می‌شود و در نهایت دامن انسان را می‌گیرد.
نقش عمده‌ی موجودات خاکزی تجزیه‌ی خاک است، تجزیه‌ی خاک سبب تولید نیتروژن، آمونیوم و مواد پروتئینی می‌شود و در نهایت کلسیم و پتاسیم که عوامل اصلی حاصلخیزی خاک هستند، نتیجه فعالیت این موجودات عزیزند.
مهم‌ترین عامل آلودگی خاک استان گیلان، زباله‌ها و شیرابه‌های آن است.

برای دیدن این لایو کلیک کنید

ما را در شبکه های مجازی جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست و جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست گیلان دنبال کنید؛

صفحه اینستاگرام

کانال واتساپی

کانال تلگرام 

ادامه مطلب

اخبار جمعیت

کارگاه مسئوليت اجتماعي و تاثير متقابل فرد و نهاد اجتماعي بر يكديگر

منتشر شده

در

توسط

اين كارگاه در تاريخ ٥ شنبه ١٠ تيرماه ١٤٠٠ در باغ دارواچوك با تسهيل گري خانم ها پارسي و ترحمي انجام شد.
در اين كارگاه علاوه بر دوستان كميته انتشارات خانم ها: غلامي صفت، چمني، ذاكر ، شمسی پور و آقایان اشكان فر (همراه با مادر خويش خانم پروين سلطاني…) و فراستي؛ از كميته فرهنگي نيز خانم ها: قربان نژاد، اكبرزاده،حياتي و عرب نيز حضور داشتند.

کارگاه در ساعت ١٧ با معرفي دوستان آغاز شد. سپس پرسش هاي زير مورد گفت و گو قرار گرفت:

– آیا با اهداف و ماموريت جمعيت زنان آشنا هستيد؟ به نظرتان سازمان در راستاي اهداف اش در حركت است؟
– نقاط قوت فردي شما چيست؟ آيا فعاليت در جمعيت زنان تاثيري بر اين نقاط قوت و كاهش نقاط ضعف داشته است؟چگونه؟
– شما چه قدم هایی در راستای بهبود و ارتقا فعالیت های جمعیت برمی دارید؟
آیا برای گسترش فعالیت های جمعیت نیازمند یادگیری مهارت های جدیدی شده اید؟
– در طول مدت فعاليت در جمعيت، آيا نگرش شما نسبت به کار تیمی و فعاليت اجتماعي تغيير كرده است؟ چه پيشنهاداتي براي تحكيم اين ارتباطات و فرايند مسير داريد ؟

در پایان جلسه از دوستان خواسته شد تا دل نوشته ای درباره موضوع زیر بنویسند:
“در ماه های اخیر و پس از پایان این جلسه، چه حس تازه ای نسبت به فعالیت اجتماعی پیدا کردید؟”
کارگاه در ساعت ۱۹ به پایان رسید.

ما را در شبکه های مجازی جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست و جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست گیلان دنبال کنید؛
کانال واتساپی
کانال تلگرام

صفحه اینستاگرام

ادامه مطلب

اخبار جمعیت