با ما همراه باشید

اخبار جمعیت

بررسی برخی از معضلات شهرستان رضوانهشر توسط فعلان محیط زیست این شهرستان

منتشر شده

در

جلسه هم اندیشی جمعیت زنان و جوانان محیط زیست گیلان با موضوع بررسی برخی از معضلات شهرستان رضوانشهر با حضور شیرین پارسی، و جمعی از اعضا و فعلان محیط زیست این شهرستان برگزار شد.

به گزارش پیک زمین این جلسه در تاریخ ۵ اردیبهشت ۹۵ باحضور شیرین پارسی، عضو هیئت مدیره جمعیت و جمعی از اعضای جمعیت برگزار شد و گزارش‌های تهیه شده توسط دو تن از اعضای فعال جمعیت، خانم‌ها ساسانی و دولتی در رابطه با مشکلات موجود در شهرستان رضوانشهر از جمله پسماند‌های شفارود و زباله‌های رها شده در منطقه‌ی هفت دغنان (هاشم‌آباد) ارائه و مورد بررسی قرار گرفت.

رودخانه شفارود در شهرستان رضوانشهر واقع شده است که از آب چشمه‌هایی که از کوه‌های اطراف به نام های ورداوین- ناسترن زندانه- زنگه لوله- صالح- بزرگ کوه- ارده- سیاه رز- پارگام- لوایم و… سرچشمه می‌گیرد که در نهایت یک رود بزرگ به نام شفارود تشکیل می‌شود.

در ابتدا نام این رودخانه ارده رود بوده که بعد از نوشیده شده آب آن توسط نادرشاه ایشان اسم رودخانه را شفارود نامید.

یکی از شعرای محلی در این باره شعری سرودند:

جز آب شفارود و به جز منزل پونل طبعم نپذیرد به خدا هیچ مکان را

امروزه به دلیل بی‌توجهی مسؤلین از برداشت بی‌رویه شن و ماسه، سرازیر شدن فاضلاب‌ها، ساخت و سازهای بی‌رویه در حاشیه رودخانه و در نهایت احداث سد شفارود که بر روی رودخانه شفارود در حال احداث است، علاوه بر ایجاد آلودگی و معضل زباله طبیعت بکر و زیبای این منطقه از بین رفته است و این در حالی است که بستر رودخانه شفارود زمانی محلی گردشگری و استراحتگاهی برای مسافران و منبع درآمدی برای صیادان و همچنین طبیعت اطراف آن محل زندگی پرندگان بوده.

از دیگر مباحثی که در این جلسه مورد بحث قرار گرفت جمع آوری و دفع زباله‌های این شهرستان می‌باشد.

ازجمله مشکلات شهرها و روستاهای کرانه شمالی کشور جمع آوری و دفع زباله است که اگر فکر جدی در این خصوص نشود شیرابه‌های پسماندها طبیعت را به نابودی می‌کشاند و امکان زندگی را از ساکنان این مناطق سلب می‌کند.

بزرگترین مشکل در مقابله با آن حجم زیاد تولید زباله است. متداول ترین روش دفع زباله در شهرهای شمالی ازجمله شهرستان رضوانشهر دفن زباله است. بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی و جاری شدن آب‌های سطحی و آمیخته شدن آب با زباله فاجعه زیست محیطی است. دفن حجم زیاد زباله مساحت بالایی زمین متروکه می‌خواهد که دراین مناطق کمتر پیدا می‌شود. دربعضی از شهرها زباله‌ها را در ساحل دریا دفن می‌کنند که عواقب آن خطرناک می‌باشد. قبلا زباله‌های شهرستان رضوانشهر را در اطراف اردجان دفن می‌کردند که مشکلات فراوانی را برای ساکنان منطقه ایجاد می‌کرد و اکنون چند سالی است که زباله‌ها را در منطقه هاشم‌آباد هفت دغنان دفن می‌کنند که علاوه بر ایجاد صورتی زشت برای این منطقه، شیرابه آن با آب‌های سطحی مخلوط می‌شود و موجب انتشار بیماری‌های مختلف و مبتلا شدن حیوانات اهلی و وحشی شده است. در راستای رساندن حجم تولید زباله به میزان معقول آموزش عمومی نقش مهمی را ایفا می کند. برخی از کارشناسان و مسوولان روش کمپوست را پیشنهاد می‌کنند که به علت رطوبت بالا در منطقه این روش، روش موفقی نبوده است و خود معضلاتی را ایجاد کرده است. شاید بهترین روش دفع زباله در مناطق شمالی استفاده از زباله سوزها است که با استفاده از تکنولوژی پیشرفته فیلترهای استاندارد ضمن دفع زباله می‌تواند در تولید انرژی هم موثر باشد.

ادامه مطلب
تبلیغات
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جمعیت

لایو اینستاگرامی : کودک و طبیعت

منتشر شده

در

توسط

انسان از جنگل بیرون آمد، اما جنگل هرگز از انسان بیرون نیامد !
طبیعت، مسیری برای یافتن پرسش‌هاست، نه پاسخ به آن‌ها !
و کودکی فصل پرسش‌هاست، نه پاسخ‌ها !
از اینجاست که ارتباط کودک با طبیعت واجد اهمیت می‌شود.
پیمان‌نامه‌ی حقوق کودکان ۴ اصل دارد و طبق آن هر فرد زیر ۱۸ سال کودک محسوب می‌شود.
اصل اول: هیچ کودکی نباید از تبعیض رنج ببرد.
اصل دوم: هر زمان برای کودکان تصمیم‌گیری می‌شود، باید منافع عالیه‌ی آن‌ها مد نظر باشد.
اصل سوم: کودکان حق حیات داشته و باید رشد کنند.
اصل چهارم: کودکان حق دارند آزادانه عقاید و نظرات خود را ابراز کنند و این نظرات در تمامی اموری که به آن‌ها مربوط می‌شود، باید مورد توجه قرار گیرد.
در مواجهه‌ی طبیعت، توانمندی‌های کودک و مرز ناتوانی‌های او مشخص شده و تغییر می‌کنند. نباید تجربه‌ی کودک از طبیعت را از منظر یک بزرگسال نگریست، در تجربه‌ای کودکانه تمام اعضا و جوارح و روح و روان کودک با طبیعت درگیر می‌شود. کودک به نیازمندی‌های خود برای پریدن و جهیدن و لمس کردن و … پی می‌برد و مرز توانایی‌هایش را تغییر می‌دهد. از طریق ارتباط و شناخت گیاهان و جانوران، پلی برای شناخت و ارتباط با انسان‌ها می‌سازد، علی‌الخصوص اگر مواجهه با طبیعت با جمع همسالانش صورت پذیرد. کودک مهارت‌هایی چون استدلال، طبقه‌بندی و حل مسئله را می‌آموزد که پیشنیازهای امر آموزش هستند.
شهرنشینی و سبک زندگی‌های امروزی میان کودکان و طبیعت فاصله ایجاد کرده و این مسئله‌ای جدید برای ماست که باید آن را به گونه‌ای حل کنیم. اختلال کمبود یا فقر طبیعت را از روی آثار و عواقبش می‌توان شناخت، قیاس توانمندی‌های انسان‌های امروزی با نسل‌های گذشته یکی از این آثار است. ضعف تصمیم‌گیری، عدم توان کارآفرینی، ناتوانی در پیدا کردن و پرداختن به علاقه‌مندی‌ها از جمله دیگر این آثار است.
تجربه‌ی طبیعت بدون حضور بزرگسالان واجد اهمیت ویژه‌ای‌ست، زیرا تنها در این صورت است که تفاوت کودکان در مشاهده و مواجهه طبیعت محترم شمرده می‌شود و به آن‌ها مجال تخیل بیشتر داده می‌شود. مواجهه با طبیعت تنها با رفتن به اعماق جنگل‌ها اتفاق نمی‌افتد، دیدن یک ابر از پشت پنجره یا مشاهده‌ی مورچه‌ها و ارتباط آن‌ها با یکدیگر نیز تجربه‌ای از طبیعت است.
در پایان باید توجه داشت که کودک در ارتباطش با طبیعت به مبادله‌ی عواطف و احساسات می‌پردازد و در نتیجه هنگام بزرگسالی نسبت به حفظ آنچه احساسات و عواطف او را برانگیخته، احساس مسئولیت بیشتری می‌کند.
ما را در شبکه های مجازی جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست و جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست گیلان دنبال کنید؛

ادامه مطلب

اخبار جمعیت

لایو اینستاگرامی: خاک سالم، غذای سالم، جامعه سالم

منتشر شده

در

توسط

برای تولید یک سانتی‌متر مربع خاک، هفتصد سال زمان لازم است.
شاید اگر بزرگان شعر و ادب ما از این واقعیت آگاه بودند، از باب خشوع و خضوع، خود را به خاک پای دوست و نگار و دلبر ومحبوب و … تشبیه نمی‌کردند !
که خاک، علیرغم اینکه زیر پاست، جایش بالای سر است !
.
به طور کل، قسمت‌های سطحی پوسته‌ی زمین را خاک می‌گویند. خاک هر منطقه افق‌ها یا لایه‌های گوناگونی دارد. به هر چند افق از خاک، یک پروفیل گفته می‌شود. پروفیل آن چیزی‌ست که برای بررسی مرغوبیت یا همان حاصلخیزی خاک مورد بررسی قرار می‌گیرد.
بافت خاک شامل ریزی و درشتی اجزای آن و درصد شن و رس و سیلت تشکیل دهنده‌ی آن است که اصطلاحا به آن مثلث بافت خاک می‌گویند.بر اساس این مثلث میزان حاصلخیزی خاک برای کشت گیاهان مختلف تعیین می‌شود اما به طور کلی می‌توان گفت که خاک‌هایی با درصد سیلت بالاتر، حاصلخیزتر هستند.
خاک حاصلخیز خاکی‌ست که بدون نیاز به مواد معدنی و کودهای شیمیایی، رشد گیاه کشت شده را تامین کند.
فرسایش خاک خطری‌ست جدی که ما را تهدید می‌کند. انتقال، حرکت و جدا شدن ذرات خاک و حمل آن‌ها از نقطه‌ی اولیه‌ی خود فرسایش خاک نام دارد. آب و باد و عدم وجود پوشش گیاهی عوامل اصلی فرسایش خاک هستند.ضربات ناشی از قطرات باران، انجماد و ذوب پیاپی، چرای بیش از حد دام، وزش بادهای شدید از جمله‌ی این عواملند.
وضعیت فرسایش خا‌ک در استان‌ گیلان:
بزرگترین عامل فرسایش خاک در استان ما، چرای بی رویه‌ی دام است، که تا حدود شش برابر ظرفیت مراتع استان برآورد می‌شود.فرسایش خاک در گیلان سالانه ده تن در هکتار است که پنج برابر متوسط جهانی‌ست.
بارندگی‌های شدید دومین علت فرسایش خاک گیلان است. ماسوله، حیران، پل‌رود رودسر و علی‌آباد رودبار بیشترین میزان فرسایش خاک را شاهد هستند.
برای اصلاح و بهبود خواص فیزیکی خاک باید از شخم عمیق زمین پرهیز و پوشش گیاهی مناطق مختلف را حفظ کرد. از کاه و کلوش به عنوان پوشش خاک استفاده نمود، در زمین‌های زراعی از آبیاری پرفشار استفاده نکرد و گیاهان را به صورت عمود بر شیب زمین کشت نمود.
دلایل اصلی آلودگی خاک چیست؟
سرب و جیوه‌ی ناشی از صنایع فولاد، ذوب آهن، پالایش نفت و همچنین مواد شیمیایی کودهای کشاورزی و آفت‌کش‌ها و درنهایت ریختن زباله و نفوذ شیرابه‌های آن به داخل خاک.
آلودگی خاک منجر به مرگ موجودات خاکزی (قارچ‌ها، کرم‌ها، موریانه‌ها و …) که خود در حفظ کیفیت خاک نقش اساسی داند می‌شود و همچنین علوفه‌ها را آلوده می‌کند، که خود سبب آلودگی دام‌ها و درنتیجه آلودگی گوشت و مواد لبنی می‌شود و در نهایت دامن انسان را می‌گیرد.
نقش عمده‌ی موجودات خاکزی تجزیه‌ی خاک است، تجزیه‌ی خاک سبب تولید نیتروژن، آمونیوم و مواد پروتئینی می‌شود و در نهایت کلسیم و پتاسیم که عوامل اصلی حاصلخیزی خاک هستند، نتیجه فعالیت این موجودات عزیزند.
مهم‌ترین عامل آلودگی خاک استان گیلان، زباله‌ها و شیرابه‌های آن است.

برای دیدن این لایو کلیک کنید

ما را در شبکه های مجازی جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست و جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست گیلان دنبال کنید؛

صفحه اینستاگرام

کانال واتساپی

کانال تلگرام 

ادامه مطلب

اخبار جمعیت

کارگاه مسئوليت اجتماعي و تاثير متقابل فرد و نهاد اجتماعي بر يكديگر

منتشر شده

در

توسط

اين كارگاه در تاريخ ٥ شنبه ١٠ تيرماه ١٤٠٠ در باغ دارواچوك با تسهيل گري خانم ها پارسي و ترحمي انجام شد.
در اين كارگاه علاوه بر دوستان كميته انتشارات خانم ها: غلامي صفت، چمني، ذاكر ، شمسی پور و آقایان اشكان فر (همراه با مادر خويش خانم پروين سلطاني…) و فراستي؛ از كميته فرهنگي نيز خانم ها: قربان نژاد، اكبرزاده،حياتي و عرب نيز حضور داشتند.

کارگاه در ساعت ١٧ با معرفي دوستان آغاز شد. سپس پرسش هاي زير مورد گفت و گو قرار گرفت:

– آیا با اهداف و ماموريت جمعيت زنان آشنا هستيد؟ به نظرتان سازمان در راستاي اهداف اش در حركت است؟
– نقاط قوت فردي شما چيست؟ آيا فعاليت در جمعيت زنان تاثيري بر اين نقاط قوت و كاهش نقاط ضعف داشته است؟چگونه؟
– شما چه قدم هایی در راستای بهبود و ارتقا فعالیت های جمعیت برمی دارید؟
آیا برای گسترش فعالیت های جمعیت نیازمند یادگیری مهارت های جدیدی شده اید؟
– در طول مدت فعاليت در جمعيت، آيا نگرش شما نسبت به کار تیمی و فعاليت اجتماعي تغيير كرده است؟ چه پيشنهاداتي براي تحكيم اين ارتباطات و فرايند مسير داريد ؟

در پایان جلسه از دوستان خواسته شد تا دل نوشته ای درباره موضوع زیر بنویسند:
“در ماه های اخیر و پس از پایان این جلسه، چه حس تازه ای نسبت به فعالیت اجتماعی پیدا کردید؟”
کارگاه در ساعت ۱۹ به پایان رسید.

ما را در شبکه های مجازی جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست و جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست گیلان دنبال کنید؛
کانال واتساپی
کانال تلگرام

صفحه اینستاگرام

ادامه مطلب

اخبار جمعیت