با ما همراه باشید

فعالیت جمعیت

همایش گیلان و بحران‌های زیست محیطی معاصر

منتشر شده

در

۱۴۰۳/۳/ ۱۰
دکترمنصورافشار محمدیان(عضوهیئت علمی دانشگاه گیلان
دکترامید علیزاده(عضوهیئت علمی دانشگاه ازاداسلامی رشت)
مکان :سالن اداره کل محیط زیست گیلان
ده و نیم صبح تادوازده ونیم ظهر

بانیان همایش:

دکتر رهبر

دکتر الهه کلانتری
شرکت کنندگان از دو جمعیت:
خانمها:شمشادی،اشهدی،،قلی پورونوری

اظهارات افروز از آموزش و پرورش رشت(رئیس اداره تربیت بدنی وسلامتی):
درس انسان و محیط زیست ازسال ۹۷ در برنامه درسی کلاس یازدهم دبیرستان گنجانده شد.ه است، اما چون جزو دروس کنکوری نیست آن را جدی نگرفته‌اند امسال کار درستی که انجام شد ،این بود که درس انسان و محیط زیست در امتحانات نهایی منظور شد تا توسط دانش‌آموزان جدی گرفته شود.
اردوهای دانش‌آموزی را به ایستگاه‌های محیط زیستی می‌بریم تامسائل بهتر در ذهن دانش آموز ان بنشیند.
جشنواره سفیران سلامت دانش آموزی را داریم و در حال حاضر ۲۵ درصد دانش آموزان سفیر سلامت هستند که خلاء نیروی انسانی را پوشش می‌دهند. آموزش باید فراگیر و عدالت محور باشد و در همه شهرستان‌ها پیگیری شود .محوریت تفکیک زباله و کاهش زباله در برنامه مدارس است.
بین آموزش و پرورش و محیط زیست تفاهم‌نامه همکاری موجود است .
چکیده‌ای از گفتار دکتر منصور افشار محمدیان:
تامردم حساس نشوند تغییرات مطلوب رخ نمی دهد
دو سوم کره زمین آب است که سبب می‌شود دمای کره زمین قابل تحمل شود از کل آب‌های سیاره زمین ۳ درصد شیرین است که ۱.۹ درصد آن فقط در قطب است و تنها ۱/۱درصد قابل دسترسی است از این مقدار ۴۷ درصد آب های زیرزمینی است. آب در زندگی ما انسان‌ها نقش بسیار مهمی دارد BOC(اکسیژن خواهی بیولوژیکی فاضلاب) وCOD(اکسیژن خواهی موادشیمیایی فاضلاب)در رودخانه‌های زرجوب و گوهررود بسیار زیاد شده است به این معنا که هیچ پالایشی در آن صورت نمی‌گیرد و موجود زنده در آن نمی‌تواند زندگی کند توسعه پایدار بدون عنایت عملی به محیط زیست امکان‌پذیر نیست. بی تفاوتی عمومی موجود است .درمزارع فلزات سمی سرطان زا مثل سرب ،کادمیم و جیوه بسیار فراوان است. تصفیه خانه سراوان به سرانجام نرسیده است و این همه بیماری‌های گوناگون ناشی از همین عوامل است در آموزش ا فراد علاوه بر تئوری ،باید به باور برسند کشاورزها به واسطه اینکه کودها و سموم چینی ارزان هست استانداردها را برای مقادیر لازم رعایت نمی‌کنند.سموم ممنوعه باید واقعا ممنوع شود و در بازار موجود نباشد .چرای بیش از حد گاوها اجازه جوانه زدن به گیاهان نمی‌دهد .در شالیزارهای گیلان در ۱۰ سال گذشته عناصر سرطان زا ۴ برابر شده است. ۱۰ سال از تاریخ قرارداد ساخت زباله سوز ۶۰۰ تنی می‌گذرد و ۲۰ درصد پیشرفته کرده است.

ادامه مطلب
تبلیغات
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فعالیت جمعیت

بازدید از تالاب امیرکلایه

منتشر شده

در

توسط

گزارش بازدید علمی از تالاب امیر کلایه یکشنبه۱۴۰۳/۳/۲۰ ساعت حرکت ۹ صبح ساعت برگشت ۱۴:۳۰ مکان :پاسگاه محیط بانی روستای حسن آباد (امیر کلایه)
شرکت کنندگان: ۱۵ نفر (۱۳ عضو و ۲ مهمان)
*در ابتدا تهمینه شمشادی معرفی کوتاهی از سازمان جمعیت زنان داشته است. سپس مهندس صاحب فکری محیط بان پاسگاه امیر کلایه ضمن خیر مقدم نکاتی در مورد تالاب بیان کرد. فکری گفت که پناهگاه حیات وحش امیر کلایه در سال ۱۳۴۹ با مساحت ۱۲۳۰ هکتار در کنوانسیون رامسر ثبت جهانی شد. با توجه به مشکلاتی که در زمان جنگ ایران و عراق پیش آمد و نبود محیط بان، تکه هایی از این تالاب به زمین‌های کشاورزی تبدیل شد. در حال حاضر این تالاب ۱۰۰۰ هکتار وسعت دارد که ۶۰۰ هکتار آن پهنه آبی است و بخشی جنگلی و بیشه زار است. این تالاب زیستگاه پرندگانی نظیر چنگر نوک سرخ حواصیل خاکستری ،طاووس گاوچرانک ،گورکور سانگور، شاهین بحری و ترلان است. گونه‌های آبی این تالاب لایماهی ،اردک ماهی، اسپله، کپور……می باشد که لای ماهی متاسفانه در اکثر نقاط کشور منقرض شده است.
خزندگانی چون لاک پشت و سمور آبی نیز در این تالاب زندگی می‌کنند.
۱۱۵ گونه گیاهی در این تالاب وجود دارد. در ادامه این محیط بان گفت که تالاب مجموعه‌ای از مرداب ،جنگل و بیشه زار است.
سند این تالاب به نام منابع طبیعی است، اما حمایت و حفاظت آن به عهده سازمان حفاظت محیط زیست می‌باشد. حفاظت آبی تالاب به عهده مدیریت منطقه‌ای است.
تهدیدهای تالاب:
مهندس فکری در ادامه اظهار کرد که مهم‌ترین تهدید تالاب پهنه آب می‌باشد .اگر این پهنه از بین برود اکوسیستم آن به هم خواهد خورد. دو خشکسالی در سال ۸۸ و ۱۴۰۰ اتفاق افتاد . در خشکسالی ۱۴۰۰ ، تالاب به طور کامل خشک و سبب مرگ آبزیان زیادی شد. با از بین رفتن آبزیان گونه‌های گیاهی مثل لاله مرداب بی ‌رویه رشد می‌کنند. پرندگان رد می‌شوند و می‌روند. بدین ترتیب تغییر اقلیم رخ خواهد داد . تغییر می‌بایست در طی چند صد سال اتفاق بیفتد نه یک دهه.
بنابراین کمبود آب یک تهدید جدیست. با توجه به اینکه این تالاب هیچ ورودی ندارد و آب آن از چشمه‌های زیرزمینی و باران تامین می‌شود.
صاحب فکری در ادامه اظهار کرد که تهدید دیگر آتش سوزی است. در سال ۱۴۰۰ منطقه جنگلی تالاب در آتش سوخت. در آتش سوزی علاوه بر اینکه درختانی مثل توسکای صد ساله از بین می‌رود و جایگزین کردن چنین درختی صدسال طول می کشد ،خاک هوموس هم نابود می شود. در بحث زنجیره محیط زیستی خاک هوموس خودش یک اکوسیستم جدا است.
و عامل تهدید دیگر آلودگیست. وقتی کود ، سموم و آلودگی‌های دیگر وارد تالاب می‌شوند در آنجا رسوب می‌کنند. در صورت خشک شدن تالاب با بارش باران گاز متان و گوگرد متساعد می‌ گردد و همانطور که گفتم آلایندگی شرایط رشد گیاهان پاینده را مساعد می‌کند و در این حالت حتی گیاهی مانند لاله مرداب هم می‌تواند به یک گونه مهاجم تبدیل شود.
فکری باذکر این نکته که تالاب امیر کلایه در حال حاضر قطب گردشگری نیست ،گفت تنها مدت ۸ ماه این تالاب برای عموم گردشگران آزاد گذاشته و پل چوبی نیز به همین منظور ساخته شد .که سبب مهاجرت طاووسکها از این مکان گردید. نام این مکان پناهگاه حیات وحش است بنابراین رعایت سکوت و بهداشت ضروری است . متاسفانه به علت عدم رعایت این اصول توسط گردشگران این طرح متوقف شد‌.
آلودگی صوتی موتورهایی که به گوش می رسید.:
مهندس فکری گفت که ۲۴۰ موتور در حال برداشت آب از تالاب برای شالیزارهای اطراف می باشد. با خلاقیت ذهنی و مدیریت می توان طرحی ارائه کرد که تالاب حفظ شود و به معیشت کشاورزان هم آسیبی نرسد. و اما محیط بان صحبتهایش را با این خبر خوش که در این تالاب سنبل آبی وجود ندارد ، به پایان رساند.
اعضای همراه با اجازه محیط بان روی پل چوبی پیاده روی کردند و ضمن لذت بردن از هوا و چشم انداز زیبای تالاب عکسهای یادگاری گرفتند.

ادامه مطلب

فعالیت در مدارس

گزارش آموزش مدیریت پسماند در دبستان مهدا

منتشر شده

در

توسط

گزارشی از حضور خانمها نوری ، شمشادی،زر بیانی و افضلی در دبستان مهدا جهت آموزش بخش سوم مدیریت پسماند به ۴۰ نفر ازدانش آموزان پایه چهارم،پنجم و ششم.
صبح سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۸ ساعت ۱۰:۱۵ الی۱۱:۱۵

عناوین و مطالب ارائه شده
۱.مروری بر مفاهیم گفته شده در جلسات گذشته

*پسماند ، انواع آن و تفکیک پسماند از مبدا.
* شیر آبه و استفاده مجدد از وسایل و مواد قابل بازیافت.
۲. آموزش مفاهیم بازیافت و تفاوتش با استفاده مجدد و مضرات استفاده از پلاستیک و کاهش مصرف آن .
آموزش به شکل گفتگو،سوال وجواب ،نشان دادن تصاویر و عکس ،نمایش کلیپ و پانتومیم انجام شد. همچنین ساکها و انواع کیسه های پارچه ای جهت تبلیغ و تشویق دانش آموزان به استفاده از آنها،در کلاسها نشان داده شد.
در ضمن ساکهای پارچه ای که توسط ا۷عضای محترم تیم ساکهای پارچه ای( خانم عرفانی) تهیه شده بود ، توسط خانم نوری به مدیر محترم خانم رنجبر و سایرمسئولین و معلمین گرامی دبستان جهت تشکر از همراهی و همکاری گرمشان اهدا شد .

ادامه مطلب

فعالیت در مدارس

آموزش مدیریت پسماند در خشک بیجار

منتشر شده

در

توسط

گزارش کلاس آموزشی مدیریت پسماند در خانه محیط زیست دهستان نوشر خشکبیجار برای بانوان خشکبیجار و روستاهای اطراف. دوشنبه ۱۴۰۳/۱/۲۷ ساعت ۹:۴۵ الی ۱۱:۳۰
آموزشگر خانم شمشادی همراهان خانمها اشهدی و افضلی از کمیته آموزش جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست گیلان وهمچنین خانم حسینیان مسئول محترم آموزش اداره کل محیط زیست گیلان. مسئول محترم خانه محیط زیست سرکار خانم بیینی.
تعداد شرکت کنندگان ۱۲ نفر.
این برنامه با همکاری شهرداری خشکبیجار و اداره کل محیط زیست گیلان به درخواست شهرداری خشکبیجار انجام شد.
در ابتدای جلسه خانم شمشادی در ارتباط با معضل تولید زیاد زباله در گیلان و همچنین استان های شمالی گلستان و مازندران صحبت کردند و اظهار داشتند که این استانها با توجه به شرایط اقلیمی خاص شان بسیار آسیپ پذیرتر از استانهای دیگر کشور هستند.. و از آنجایی که دهیاری ها دیگر ملزم به جمع آوری زباله ها در سطح روستاها نیستند، خود روستاییان عزیز می بایست پسماند تولید شده خود را مدیریت کنند .در این میان بانوان نقش اساسی و مهمی دارند. خانم شمشادی توضیحاتی در مورد طرح ماپ ( مدیریت اجتماعی پسماند) و طرح کاپ( کاهش پسماند)و تفکیک زباله از مبدا دادند. ‌بانوان حاضر اظهار داشتند که در بحث مدیریت پسماند می بایست خود مسئولین و حتی نیروی انتظامی به شکل مستقیم وارد عمل شوند و در این میان رسانه ها و پخش کلیپهای آموزشی نیز نقش اساسی دارند. و از طرف دیگر قبل از آموزش کامل روستاییان نمی بایست سطل های زباله برداشته می شد .
مسئول محترم خانه محیط زیست دهستان نوشر خانم بیینی اذعان داشتند علت حضور کمرنگ بانوان در این جلسه آموزشی، تداخل آن با کار کشاورزی است. ایشان خواستار استمرار کلاس های آموزشی بودند.
خانم اشهدی نیز ضمن نشان دادن و معرفی انواع ساک های پارچه ای که با خود همراه داشتند حضار را تشویق به استفاده از ساک پارچه ای نمودند .البته تعدادی از بانوان حاضر گفته اند که مشوق این کار بوده و حتی از دانش آموزان برای تولید و دوخت ساکهای پارچه ای کمک می گیرند و گاهی برای تشویق به دانش آموزانی که در کلاسهای قرآن شرکت می کنند ،اهدا می کنند. در پایان جلسه مذکور خانم بیینی گلدان گلی از طرف کمیته پسماند شهرداری خشکبیجار به حاضرین اهدا کردند..

ادامه مطلب

اخبار جمعیت