با ما همراه باشید

اخبار جمعیت

سخنرانی مدیر عامل جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست گیلان در نشست‌ تخصصی انجمن مفاخر گیلان

منتشر شده

در

جلسه‌ای دیگر از سلسله نشست‌های تخصصی انجمن مفاخر گیلان، صبح یکشنبه ۳۱ تیرماه 1397 به ریاست دکتر ابراهیم صفری، در دفتر این انجمن در مجتمع خاتم الانبیاء رشت برگزار شد. در ابتدا رئیس انجمن، به معرفی سرکار خانم زهره شمشادی مدیرعامل جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست گیلان و دامنه فعالیت‌ها و سوابق محیط‌زیستی جمعیت پرداختند. سپس سخنران جلسه، خانم شمشادی، سخنان خود را با محوریت”آسیب‌ها و خطرات محیط زیست گیلان و‌ راه‌های مقابله با آن” بیان نمودند.

شمشادی با بیان این که همه آگاهیم که چه اکوسیستم و جغرافیای بی‌نظیر و زیبا، اما شکننده و آسیب‌پذیری داریم، به اراده و‌ همت جدی در راستای حفظ و نگهداری آن اشاره نمود و‌ گفت: آنچه امروزه برای کارشناسان محیط‌زیست باعث نگرانی است، بحث آمایش سرزمین است. دغدغه‌های زیست‌محیطی برای استان‌های شمال کشور متفاوت از دیگر استان‌هاست، چرا که صحبت از ظرفیت‌های حساس محیط است.  ایشان ضمن اشاره به این مهم که ما فرزندان استانی هستیم با جاذبه‌های مختلف طبیعی چون کوه، جنگل، دشت و دریا، اما در حق محیط زیست‌مان کمال بی‌مهری و کم‌توجهی را روا داشته‌ایم، این سوال را مطرح نمود که چه خدماتی با ظرفیت اکولوژی گیلان باید انجام داد؟

این فعال محیط زیستی ضمن پرداختن به اوضاع نامطلوب تالاب انزلی، عدم هماهنگی و ارتباط مناسب و هدفمند دستگاه‌های مرتبط در این حوزه را، از دلایل عدم موفقیت برای حفظ زنجیره اکوسیستم تالاب معرفی و‌ تاکید نمود بحث حفظ محیط زیست همت و اراده تمام دستگاه‌های دولتی و حتی همه اقشار جامعه را می‌طلبد.

شمشادی زباله و‌ پسماند را دیگر چالش جدی استان گیلان دانست و تصریح نمود: گیلان و‌ مازندان از مرحله بحران پسماند عبور کرده و به مرحله فوق بحران رسیده‌اند که جای تاسف است، چرا که می‌توان به پسماند به عنوان یک فرصت نگریست. این کارشناس چالش پسماند در گیلان را بسیار جدی و نگران‌کننده دانست و اضافه نمود که باید همگی دست در دست هم برای حل این بحران همراه شویم و طرح جداسازی زباله از خانه را به دیگران نیز آموزش دهیم. وی ضمن اشاره به اهمیت و جایگاه اکوسیستم‌های آبی استان، به معرفی پناهگاه حیات وحش سلکه، در قسمت جنوبی تالاب انزلی پرداخت و گفت: پناهگاه حیات وحش سلکه یکی از تالاب‌های ارزشمند شمال کشور است که سالانه تعداد زیادی از پرندگان مهاجر در این تالاب زندگی می‌کنند. این مرکز دارای یک سایت آموزشی، علمی با پتانسیلِ گردشگری طبیعی با برج پرنده‌نگری، ماکت‌های گونه‌های در حال انقراض، محل نمایش فیلم و … است که در سال ۲۰۰۴ توسط آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن (جایکا) احداث شده‌است.

شمشادی در ادامه، رودخانه‌های زرجوب و‌ گوهررود را مبنای صحبت خود قرار داد و گفت: این دو رودخانه که زمانی درخاطرات مردمان این استان و‌ عکس های تاریخی خوش نشسته بود، امروزه لقب آلوده‌ترین رودخانه های جهان را از آنِ خود کرده‌اند. وی با تاکید بر روند نامطلوب ورود پساب‌‌های خانگی و‌ صنعتی و حتی تا چند سال پیش، پساب بیمارستانی به رودخانه ها، خواستار فعالیت جدی از سوی ادارات و سازمانهای مسئول برای رفع این معضل شد.

ادامه مطلب
تبلیغات
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جمعیت

لایو اینستاگرامی : کودک و طبیعت

منتشر شده

در

توسط

انسان از جنگل بیرون آمد، اما جنگل هرگز از انسان بیرون نیامد !
طبیعت، مسیری برای یافتن پرسش‌هاست، نه پاسخ به آن‌ها !
و کودکی فصل پرسش‌هاست، نه پاسخ‌ها !
از اینجاست که ارتباط کودک با طبیعت واجد اهمیت می‌شود.
پیمان‌نامه‌ی حقوق کودکان ۴ اصل دارد و طبق آن هر فرد زیر ۱۸ سال کودک محسوب می‌شود.
اصل اول: هیچ کودکی نباید از تبعیض رنج ببرد.
اصل دوم: هر زمان برای کودکان تصمیم‌گیری می‌شود، باید منافع عالیه‌ی آن‌ها مد نظر باشد.
اصل سوم: کودکان حق حیات داشته و باید رشد کنند.
اصل چهارم: کودکان حق دارند آزادانه عقاید و نظرات خود را ابراز کنند و این نظرات در تمامی اموری که به آن‌ها مربوط می‌شود، باید مورد توجه قرار گیرد.
در مواجهه‌ی طبیعت، توانمندی‌های کودک و مرز ناتوانی‌های او مشخص شده و تغییر می‌کنند. نباید تجربه‌ی کودک از طبیعت را از منظر یک بزرگسال نگریست، در تجربه‌ای کودکانه تمام اعضا و جوارح و روح و روان کودک با طبیعت درگیر می‌شود. کودک به نیازمندی‌های خود برای پریدن و جهیدن و لمس کردن و … پی می‌برد و مرز توانایی‌هایش را تغییر می‌دهد. از طریق ارتباط و شناخت گیاهان و جانوران، پلی برای شناخت و ارتباط با انسان‌ها می‌سازد، علی‌الخصوص اگر مواجهه با طبیعت با جمع همسالانش صورت پذیرد. کودک مهارت‌هایی چون استدلال، طبقه‌بندی و حل مسئله را می‌آموزد که پیشنیازهای امر آموزش هستند.
شهرنشینی و سبک زندگی‌های امروزی میان کودکان و طبیعت فاصله ایجاد کرده و این مسئله‌ای جدید برای ماست که باید آن را به گونه‌ای حل کنیم. اختلال کمبود یا فقر طبیعت را از روی آثار و عواقبش می‌توان شناخت، قیاس توانمندی‌های انسان‌های امروزی با نسل‌های گذشته یکی از این آثار است. ضعف تصمیم‌گیری، عدم توان کارآفرینی، ناتوانی در پیدا کردن و پرداختن به علاقه‌مندی‌ها از جمله دیگر این آثار است.
تجربه‌ی طبیعت بدون حضور بزرگسالان واجد اهمیت ویژه‌ای‌ست، زیرا تنها در این صورت است که تفاوت کودکان در مشاهده و مواجهه طبیعت محترم شمرده می‌شود و به آن‌ها مجال تخیل بیشتر داده می‌شود. مواجهه با طبیعت تنها با رفتن به اعماق جنگل‌ها اتفاق نمی‌افتد، دیدن یک ابر از پشت پنجره یا مشاهده‌ی مورچه‌ها و ارتباط آن‌ها با یکدیگر نیز تجربه‌ای از طبیعت است.
در پایان باید توجه داشت که کودک در ارتباطش با طبیعت به مبادله‌ی عواطف و احساسات می‌پردازد و در نتیجه هنگام بزرگسالی نسبت به حفظ آنچه احساسات و عواطف او را برانگیخته، احساس مسئولیت بیشتری می‌کند.
ما را در شبکه های مجازی جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست و جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست گیلان دنبال کنید؛

ادامه مطلب

اخبار جمعیت

لایو اینستاگرامی: خاک سالم، غذای سالم، جامعه سالم

منتشر شده

در

توسط

برای تولید یک سانتی‌متر مربع خاک، هفتصد سال زمان لازم است.
شاید اگر بزرگان شعر و ادب ما از این واقعیت آگاه بودند، از باب خشوع و خضوع، خود را به خاک پای دوست و نگار و دلبر ومحبوب و … تشبیه نمی‌کردند !
که خاک، علیرغم اینکه زیر پاست، جایش بالای سر است !
.
به طور کل، قسمت‌های سطحی پوسته‌ی زمین را خاک می‌گویند. خاک هر منطقه افق‌ها یا لایه‌های گوناگونی دارد. به هر چند افق از خاک، یک پروفیل گفته می‌شود. پروفیل آن چیزی‌ست که برای بررسی مرغوبیت یا همان حاصلخیزی خاک مورد بررسی قرار می‌گیرد.
بافت خاک شامل ریزی و درشتی اجزای آن و درصد شن و رس و سیلت تشکیل دهنده‌ی آن است که اصطلاحا به آن مثلث بافت خاک می‌گویند.بر اساس این مثلث میزان حاصلخیزی خاک برای کشت گیاهان مختلف تعیین می‌شود اما به طور کلی می‌توان گفت که خاک‌هایی با درصد سیلت بالاتر، حاصلخیزتر هستند.
خاک حاصلخیز خاکی‌ست که بدون نیاز به مواد معدنی و کودهای شیمیایی، رشد گیاه کشت شده را تامین کند.
فرسایش خاک خطری‌ست جدی که ما را تهدید می‌کند. انتقال، حرکت و جدا شدن ذرات خاک و حمل آن‌ها از نقطه‌ی اولیه‌ی خود فرسایش خاک نام دارد. آب و باد و عدم وجود پوشش گیاهی عوامل اصلی فرسایش خاک هستند.ضربات ناشی از قطرات باران، انجماد و ذوب پیاپی، چرای بیش از حد دام، وزش بادهای شدید از جمله‌ی این عواملند.
وضعیت فرسایش خا‌ک در استان‌ گیلان:
بزرگترین عامل فرسایش خاک در استان ما، چرای بی رویه‌ی دام است، که تا حدود شش برابر ظرفیت مراتع استان برآورد می‌شود.فرسایش خاک در گیلان سالانه ده تن در هکتار است که پنج برابر متوسط جهانی‌ست.
بارندگی‌های شدید دومین علت فرسایش خاک گیلان است. ماسوله، حیران، پل‌رود رودسر و علی‌آباد رودبار بیشترین میزان فرسایش خاک را شاهد هستند.
برای اصلاح و بهبود خواص فیزیکی خاک باید از شخم عمیق زمین پرهیز و پوشش گیاهی مناطق مختلف را حفظ کرد. از کاه و کلوش به عنوان پوشش خاک استفاده نمود، در زمین‌های زراعی از آبیاری پرفشار استفاده نکرد و گیاهان را به صورت عمود بر شیب زمین کشت نمود.
دلایل اصلی آلودگی خاک چیست؟
سرب و جیوه‌ی ناشی از صنایع فولاد، ذوب آهن، پالایش نفت و همچنین مواد شیمیایی کودهای کشاورزی و آفت‌کش‌ها و درنهایت ریختن زباله و نفوذ شیرابه‌های آن به داخل خاک.
آلودگی خاک منجر به مرگ موجودات خاکزی (قارچ‌ها، کرم‌ها، موریانه‌ها و …) که خود در حفظ کیفیت خاک نقش اساسی داند می‌شود و همچنین علوفه‌ها را آلوده می‌کند، که خود سبب آلودگی دام‌ها و درنتیجه آلودگی گوشت و مواد لبنی می‌شود و در نهایت دامن انسان را می‌گیرد.
نقش عمده‌ی موجودات خاکزی تجزیه‌ی خاک است، تجزیه‌ی خاک سبب تولید نیتروژن، آمونیوم و مواد پروتئینی می‌شود و در نهایت کلسیم و پتاسیم که عوامل اصلی حاصلخیزی خاک هستند، نتیجه فعالیت این موجودات عزیزند.
مهم‌ترین عامل آلودگی خاک استان گیلان، زباله‌ها و شیرابه‌های آن است.

برای دیدن این لایو کلیک کنید

ما را در شبکه های مجازی جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست و جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست گیلان دنبال کنید؛

صفحه اینستاگرام

کانال واتساپی

کانال تلگرام 

ادامه مطلب

اخبار جمعیت

کارگاه مسئوليت اجتماعي و تاثير متقابل فرد و نهاد اجتماعي بر يكديگر

منتشر شده

در

توسط

اين كارگاه در تاريخ ٥ شنبه ١٠ تيرماه ١٤٠٠ در باغ دارواچوك با تسهيل گري خانم ها پارسي و ترحمي انجام شد.
در اين كارگاه علاوه بر دوستان كميته انتشارات خانم ها: غلامي صفت، چمني، ذاكر ، شمسی پور و آقایان اشكان فر (همراه با مادر خويش خانم پروين سلطاني…) و فراستي؛ از كميته فرهنگي نيز خانم ها: قربان نژاد، اكبرزاده،حياتي و عرب نيز حضور داشتند.

کارگاه در ساعت ١٧ با معرفي دوستان آغاز شد. سپس پرسش هاي زير مورد گفت و گو قرار گرفت:

– آیا با اهداف و ماموريت جمعيت زنان آشنا هستيد؟ به نظرتان سازمان در راستاي اهداف اش در حركت است؟
– نقاط قوت فردي شما چيست؟ آيا فعاليت در جمعيت زنان تاثيري بر اين نقاط قوت و كاهش نقاط ضعف داشته است؟چگونه؟
– شما چه قدم هایی در راستای بهبود و ارتقا فعالیت های جمعیت برمی دارید؟
آیا برای گسترش فعالیت های جمعیت نیازمند یادگیری مهارت های جدیدی شده اید؟
– در طول مدت فعاليت در جمعيت، آيا نگرش شما نسبت به کار تیمی و فعاليت اجتماعي تغيير كرده است؟ چه پيشنهاداتي براي تحكيم اين ارتباطات و فرايند مسير داريد ؟

در پایان جلسه از دوستان خواسته شد تا دل نوشته ای درباره موضوع زیر بنویسند:
“در ماه های اخیر و پس از پایان این جلسه، چه حس تازه ای نسبت به فعالیت اجتماعی پیدا کردید؟”
کارگاه در ساعت ۱۹ به پایان رسید.

ما را در شبکه های مجازی جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست و جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست گیلان دنبال کنید؛
کانال واتساپی
کانال تلگرام

صفحه اینستاگرام

ادامه مطلب

اخبار جمعیت