با ما همراه باشید

اخبار جمعیت

بازدید از مدرسه طبیعت تی تی(۹۵/۷/۱۵)

منتشر شده

در

جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست در تاریخ ۹۵/۷/۱۵ از دومین مدرسه طبیعت گیلان ،مدرسه تی تی ، بازدید کردند.
این مدرسه در حال حاضر نزدیک ترین مدرسه ی طبیعت به رشت است که در ۴ کیلومتری جاده سنگر قرار دارد.
خانم پریشا همامی موسس و مدیر مدرسه طبیعت تی تی، در ابتدای ورود اعضا به طور کامل به معرفی اهداف، دستاوردها، تجربیات و کارکردهای این موسسه پرداختند و از همان ابتدا اعضای جمعیت با فضای مدرسه و سازه های طبیعی آن آشنا شدند. این مدرسه در ۲۸ تیرماه سال جاری(۱۳۹۵) با حضور دکتر عبدالحسین وهاب زاده (بنیانگذار مدرسه طبیعت) شروع به کار کرده است. در مدارس طبیعت همه ی ساخت و سازها با استفاده از عناصر طبیعی است و مدرسه طبیعت تی تی نیز از این فضیه مستثنی نبود. این مدرسه ۱۲۰۰ متر مربع مساحت داشت و از فضای بسیار مفیدی برای مکان یابی سازه ها و ساخت های تفریحی کودکان برخوردار بود. آلاچیق ساخته شده از چوب و تور ماهی¬گیری، باغ سبزیجات ارگانیک(گوجه فرنگی و بادمجان و…)، مزرعه برنج، بخشِ ساختن مجسمه ها ی خاکی با گل رس، بخشِ نگهداری حیوانات( خرگوش، بلدرچین و گربه و…)، نردبان افقی و عمودی با کاربردهای مختلف و تاب های آویزان ساخته شده با لاستیک های رنگ شده از سازه های مدرسه ی تی تی بود که با توجه به توضیحات خانم همامی بسیار مورد توجه کودکان قرار گرفته است. فضای مفید و و مفرح مدرسه، برخورد و پذیرایی گرم پرسنل، کوتاه بودن مسیرهای ارتباطی و واقع شدن در بین خانه های روستایی که امکانات خود را در اختیار مدرسه قرار می دهند، اعضای جمعیت را نسبت به همکاری هرچه بیشتر با تی تی ترغیب کرد.
شرایط ، خدمات و نوع پذیرش مدرسه طبعیت تی تی:
تی تی کودکان بین ۲ تا ۱۲ سال را پذیرش می کند و اولین مدرسه ی طبیعت است که پذیرش کودک زیر ۳ سال را تقبل کرده است. تا کنون تعدادی مدرسه و مهد کودک با تی تی اعلام همکاری کرده اند که از آن ها می توان پایه اول و دوم دبستان دخترانه ی شاخه طوبی اشاره کرد. حداقل ۵ و حداکثر ۱۵ کودک می تواند در مدرسه تی تی حضور داشته باشند.
روزها و ساعت¬های پذیرش کودک در مدرسه تی تی به شرح زیر است:
شنبه: ۹ الی ۱۱
دوشنبه: ۹ الی ۱۱ و ۱۷ الی ۲۰
سه شنبه: ۱۷ الی ۲۰
چهارشنبه: ۹ الی ۱۱
پنجشنبه: ۹ الی ۱۱ و ۱۷ الی ۲۰
هزینه ی ثبت نام در مدرسه ی تی تی به ازای هر کودک ۶۰۰۰ تومان است و اگر ثبت نام به صورت ثابت در هفته یا ماه باشد هزینه های آن به شرح زیر است:
یک روز در هفته، ماهانه: ۷۲۰۰۰ تومان
دو روز در هفته، ماهانه: ۱۴۰۰۰۰ تومان
سه روز در هفته: ۲۱۰۰۰۰ تومان
یک جلسه در ماه: ۱۸۰۰۰ تومان
دو جلسه در ماه: ۳۶۰۰۰ تومان

علاوه بر کلاس های کودک، برای حضور والدین، سفرهای یک روزه ی خارج از محیط مدرسه همراه با پدر و مادر هم از خدمات مدرسه ی تی تی است. کودکان در فضای مدرسه طبیعت تی تی، بیمه هستند و به کودکان فعال و دائم الحضور، تخفیف ویژه هم داده می شود.
برای ارتباط هرچه بیشتر با تی تی و اطلاع از فعالیت های این مدرسه، نشانی سایت، صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام نیز در اختیار شما قرار می گیرد.
www.ttnschool.ir سایت
tt_natureschool صفحه اینستاگرام
@titinatureschool کانال تلگرام
نشانی مدرسه طبیعیت تی تی :
کیلومتر ۴ جاده رشت به سنگر، بعد از مسجد امام محمد باقر (ع)، سمت چپ، کوی مهتاب، بعد از مسجد امین جان، داخل کوچه، مدرسه طبیعت تی تی

ادامه مطلب
تبلیغات
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جمعیت

لایو اینستاگرامی : کودک و طبیعت

منتشر شده

در

توسط

انسان از جنگل بیرون آمد، اما جنگل هرگز از انسان بیرون نیامد !
طبیعت، مسیری برای یافتن پرسش‌هاست، نه پاسخ به آن‌ها !
و کودکی فصل پرسش‌هاست، نه پاسخ‌ها !
از اینجاست که ارتباط کودک با طبیعت واجد اهمیت می‌شود.
پیمان‌نامه‌ی حقوق کودکان ۴ اصل دارد و طبق آن هر فرد زیر ۱۸ سال کودک محسوب می‌شود.
اصل اول: هیچ کودکی نباید از تبعیض رنج ببرد.
اصل دوم: هر زمان برای کودکان تصمیم‌گیری می‌شود، باید منافع عالیه‌ی آن‌ها مد نظر باشد.
اصل سوم: کودکان حق حیات داشته و باید رشد کنند.
اصل چهارم: کودکان حق دارند آزادانه عقاید و نظرات خود را ابراز کنند و این نظرات در تمامی اموری که به آن‌ها مربوط می‌شود، باید مورد توجه قرار گیرد.
در مواجهه‌ی طبیعت، توانمندی‌های کودک و مرز ناتوانی‌های او مشخص شده و تغییر می‌کنند. نباید تجربه‌ی کودک از طبیعت را از منظر یک بزرگسال نگریست، در تجربه‌ای کودکانه تمام اعضا و جوارح و روح و روان کودک با طبیعت درگیر می‌شود. کودک به نیازمندی‌های خود برای پریدن و جهیدن و لمس کردن و … پی می‌برد و مرز توانایی‌هایش را تغییر می‌دهد. از طریق ارتباط و شناخت گیاهان و جانوران، پلی برای شناخت و ارتباط با انسان‌ها می‌سازد، علی‌الخصوص اگر مواجهه با طبیعت با جمع همسالانش صورت پذیرد. کودک مهارت‌هایی چون استدلال، طبقه‌بندی و حل مسئله را می‌آموزد که پیشنیازهای امر آموزش هستند.
شهرنشینی و سبک زندگی‌های امروزی میان کودکان و طبیعت فاصله ایجاد کرده و این مسئله‌ای جدید برای ماست که باید آن را به گونه‌ای حل کنیم. اختلال کمبود یا فقر طبیعت را از روی آثار و عواقبش می‌توان شناخت، قیاس توانمندی‌های انسان‌های امروزی با نسل‌های گذشته یکی از این آثار است. ضعف تصمیم‌گیری، عدم توان کارآفرینی، ناتوانی در پیدا کردن و پرداختن به علاقه‌مندی‌ها از جمله دیگر این آثار است.
تجربه‌ی طبیعت بدون حضور بزرگسالان واجد اهمیت ویژه‌ای‌ست، زیرا تنها در این صورت است که تفاوت کودکان در مشاهده و مواجهه طبیعت محترم شمرده می‌شود و به آن‌ها مجال تخیل بیشتر داده می‌شود. مواجهه با طبیعت تنها با رفتن به اعماق جنگل‌ها اتفاق نمی‌افتد، دیدن یک ابر از پشت پنجره یا مشاهده‌ی مورچه‌ها و ارتباط آن‌ها با یکدیگر نیز تجربه‌ای از طبیعت است.
در پایان باید توجه داشت که کودک در ارتباطش با طبیعت به مبادله‌ی عواطف و احساسات می‌پردازد و در نتیجه هنگام بزرگسالی نسبت به حفظ آنچه احساسات و عواطف او را برانگیخته، احساس مسئولیت بیشتری می‌کند.
ما را در شبکه های مجازی جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست و جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست گیلان دنبال کنید؛

ادامه مطلب

اخبار جمعیت

لایو اینستاگرامی: خاک سالم، غذای سالم، جامعه سالم

منتشر شده

در

توسط

برای تولید یک سانتی‌متر مربع خاک، هفتصد سال زمان لازم است.
شاید اگر بزرگان شعر و ادب ما از این واقعیت آگاه بودند، از باب خشوع و خضوع، خود را به خاک پای دوست و نگار و دلبر ومحبوب و … تشبیه نمی‌کردند !
که خاک، علیرغم اینکه زیر پاست، جایش بالای سر است !
.
به طور کل، قسمت‌های سطحی پوسته‌ی زمین را خاک می‌گویند. خاک هر منطقه افق‌ها یا لایه‌های گوناگونی دارد. به هر چند افق از خاک، یک پروفیل گفته می‌شود. پروفیل آن چیزی‌ست که برای بررسی مرغوبیت یا همان حاصلخیزی خاک مورد بررسی قرار می‌گیرد.
بافت خاک شامل ریزی و درشتی اجزای آن و درصد شن و رس و سیلت تشکیل دهنده‌ی آن است که اصطلاحا به آن مثلث بافت خاک می‌گویند.بر اساس این مثلث میزان حاصلخیزی خاک برای کشت گیاهان مختلف تعیین می‌شود اما به طور کلی می‌توان گفت که خاک‌هایی با درصد سیلت بالاتر، حاصلخیزتر هستند.
خاک حاصلخیز خاکی‌ست که بدون نیاز به مواد معدنی و کودهای شیمیایی، رشد گیاه کشت شده را تامین کند.
فرسایش خاک خطری‌ست جدی که ما را تهدید می‌کند. انتقال، حرکت و جدا شدن ذرات خاک و حمل آن‌ها از نقطه‌ی اولیه‌ی خود فرسایش خاک نام دارد. آب و باد و عدم وجود پوشش گیاهی عوامل اصلی فرسایش خاک هستند.ضربات ناشی از قطرات باران، انجماد و ذوب پیاپی، چرای بیش از حد دام، وزش بادهای شدید از جمله‌ی این عواملند.
وضعیت فرسایش خا‌ک در استان‌ گیلان:
بزرگترین عامل فرسایش خاک در استان ما، چرای بی رویه‌ی دام است، که تا حدود شش برابر ظرفیت مراتع استان برآورد می‌شود.فرسایش خاک در گیلان سالانه ده تن در هکتار است که پنج برابر متوسط جهانی‌ست.
بارندگی‌های شدید دومین علت فرسایش خاک گیلان است. ماسوله، حیران، پل‌رود رودسر و علی‌آباد رودبار بیشترین میزان فرسایش خاک را شاهد هستند.
برای اصلاح و بهبود خواص فیزیکی خاک باید از شخم عمیق زمین پرهیز و پوشش گیاهی مناطق مختلف را حفظ کرد. از کاه و کلوش به عنوان پوشش خاک استفاده نمود، در زمین‌های زراعی از آبیاری پرفشار استفاده نکرد و گیاهان را به صورت عمود بر شیب زمین کشت نمود.
دلایل اصلی آلودگی خاک چیست؟
سرب و جیوه‌ی ناشی از صنایع فولاد، ذوب آهن، پالایش نفت و همچنین مواد شیمیایی کودهای کشاورزی و آفت‌کش‌ها و درنهایت ریختن زباله و نفوذ شیرابه‌های آن به داخل خاک.
آلودگی خاک منجر به مرگ موجودات خاکزی (قارچ‌ها، کرم‌ها، موریانه‌ها و …) که خود در حفظ کیفیت خاک نقش اساسی داند می‌شود و همچنین علوفه‌ها را آلوده می‌کند، که خود سبب آلودگی دام‌ها و درنتیجه آلودگی گوشت و مواد لبنی می‌شود و در نهایت دامن انسان را می‌گیرد.
نقش عمده‌ی موجودات خاکزی تجزیه‌ی خاک است، تجزیه‌ی خاک سبب تولید نیتروژن، آمونیوم و مواد پروتئینی می‌شود و در نهایت کلسیم و پتاسیم که عوامل اصلی حاصلخیزی خاک هستند، نتیجه فعالیت این موجودات عزیزند.
مهم‌ترین عامل آلودگی خاک استان گیلان، زباله‌ها و شیرابه‌های آن است.

برای دیدن این لایو کلیک کنید

ما را در شبکه های مجازی جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست و جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست گیلان دنبال کنید؛

صفحه اینستاگرام

کانال واتساپی

کانال تلگرام 

ادامه مطلب

اخبار جمعیت

کارگاه مسئوليت اجتماعي و تاثير متقابل فرد و نهاد اجتماعي بر يكديگر

منتشر شده

در

توسط

اين كارگاه در تاريخ ٥ شنبه ١٠ تيرماه ١٤٠٠ در باغ دارواچوك با تسهيل گري خانم ها پارسي و ترحمي انجام شد.
در اين كارگاه علاوه بر دوستان كميته انتشارات خانم ها: غلامي صفت، چمني، ذاكر ، شمسی پور و آقایان اشكان فر (همراه با مادر خويش خانم پروين سلطاني…) و فراستي؛ از كميته فرهنگي نيز خانم ها: قربان نژاد، اكبرزاده،حياتي و عرب نيز حضور داشتند.

کارگاه در ساعت ١٧ با معرفي دوستان آغاز شد. سپس پرسش هاي زير مورد گفت و گو قرار گرفت:

– آیا با اهداف و ماموريت جمعيت زنان آشنا هستيد؟ به نظرتان سازمان در راستاي اهداف اش در حركت است؟
– نقاط قوت فردي شما چيست؟ آيا فعاليت در جمعيت زنان تاثيري بر اين نقاط قوت و كاهش نقاط ضعف داشته است؟چگونه؟
– شما چه قدم هایی در راستای بهبود و ارتقا فعالیت های جمعیت برمی دارید؟
آیا برای گسترش فعالیت های جمعیت نیازمند یادگیری مهارت های جدیدی شده اید؟
– در طول مدت فعاليت در جمعيت، آيا نگرش شما نسبت به کار تیمی و فعاليت اجتماعي تغيير كرده است؟ چه پيشنهاداتي براي تحكيم اين ارتباطات و فرايند مسير داريد ؟

در پایان جلسه از دوستان خواسته شد تا دل نوشته ای درباره موضوع زیر بنویسند:
“در ماه های اخیر و پس از پایان این جلسه، چه حس تازه ای نسبت به فعالیت اجتماعی پیدا کردید؟”
کارگاه در ساعت ۱۹ به پایان رسید.

ما را در شبکه های مجازی جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست و جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست گیلان دنبال کنید؛
کانال واتساپی
کانال تلگرام

صفحه اینستاگرام

ادامه مطلب

اخبار جمعیت